Výrobcovia displejov pre hráčov sú v týchto dňoch zameraní na jednu čoraz dôležitejšiu vlastnosť – obnovovacia frekvencia. Krátko po tom, čo spotrebiteľský trh zaplavili monitory s kapacitou 144 Hz, začali na pulty obchodov prichádzať opäť o niečo pokročilejšie alternatívy. Jednou takou disponuje aj notebook ROG Strix SCAR 3, pretože ponúka až 240 Hz.
Keďže máme česť so značkou Republic of Gamers, za notebookom stojí dcérska spoločnosť taiwanského giganta ASUS. V jej portfóliu nájdete okrem iného i herné smartfóny vrátane rôzneho príslušenstva, ako sú napríklad myšky, klávesnice alebo slúchadlá. Dá sa preto povedať, že je reč o jednom z úhlavných konkurentov amerického Razeru.
Intel Core i7 (9. generácia)
GeForce RTX 2070 Mobile (8 GB)
15,6″ Full HD displej (IPS LCD, 240 Hz, 3 ms)
16 GB operačná pamäť RAM
1,5 TB úložisko
Výkonné N-Blade ventilátory
RangeBoost technológia
Aura
Testovaný ROG Strix SCAR 3 (G531GW) kombinuje lepší mid-range hardvér s moderne vyzerajúcou konštrukciou, ktorá skrýva dobre premyslené chladenie a vydáva kvalitný zvuk. Technickú špecifikáciu tvorí procesor Intel Core i7 9. generácie, grafická karta RTX 2070 Mobile s technológiou Ray Tracing, 16 GB operačná pamäť RAM a Full HD displej s veľmi vysokou obnovovacou frekvenciou. O jeho výhodách si ale povieme až trošku neskôr.
Dizajn a konštrukcia
Čo sa týka dizajnu, nemám takmer žiadne výhrady. Moderne vyzerajúcu konštrukciu tvoria hranaté krivky, RGB svetlo a tenučké rámiky okolo zobrazovacieho panelu, ktoré merajú iba 6,1 mm. Displej je umiestnený na dvoch kvalitne vyzerajúcich nožičkách a priamo pod ním nájdete väčší otvor aj mierne trčiacu časť notebooku, ktorej výrobca hovorí 3D Flow Zone.
Výzor a prevedenie ROG Strix SCAR 3 pripomínajú ROG Zephyrus S. Je však rozmerovo väčší aj ťažší, preto ponúka horšiu portabilitu. Keď ho budete chcieť preniesť z jedného miesta na druhé, musíte siahnuť buď po balení od výrobcu (je ho za čo uchopiť) alebo po väčšom batohu. Rozmery herného notebooku dosahujú 360 x 275 x 24,9 mm a jeho váha takmer 2,6 kg. Nejde teda o žiadneho drobca, ale mohutnú aj ťažkú hernú mašinu.
Materiál
Ak tu niekto očakáva prémiové materiály, tak zrejme zostane trošku sklamaný. Exteriér ROG Strix SCAR 3 pozostáva prevažne z plastu. Časť konštrukcie, kde je umiestená klávesnica a svietiaci touchpad, pripomína uhlíkové vlákna. Povrch dostal tmavé aj matné prevedenie, takže nie sú vidieť odtlačky dlaní ani žiadne fľaky od potu.
Trošku mi však prekážalo mierne prehýbanie konštrukcie na ľavej strane od touchpadu. K tomu došlo ale až vtedy, keď som dlaňou vyvinul väčší tlak ako za bežných okolností. Pokiaľ sa teda nesnažíte, tak si to ani nevšimnete.
Vrchná časť konštrukcie pripomína kov, no aj tentokrát je reč o plaste. Musím však skonštatovať, že má vysokú kvalitu. Nikde nič nevŕzga, nepraská a nie sú vidieť ani žiadne výrobné chyby. Dali si záležať ako konštruktéri, tak aj tí, ktorí notebook vyrábali.
Chladenie
Ako sme si už pri herných notebookoch so značkou Republic of Gamers zvykli, aj Strix SCAR 3 disponuje sofistikovane prevedeným chladiacim systémom. Po novom je však opäť o niečo lepší ako pri predchádzajúcich generáciách.
Výrobca na svojej web stránke uvádza, že pod klávesnicu umiestnil dva výkonné ventilátory N-Blade (12 V). Tie počas činnosti vytvárajú prúd vzduchu, ktorý potom ochladzuje tlačidlá A W S D a ich okolie. Nová generácia by mala byť približne o 2 stupne Celzia chladnejšia, čo ocení každý jeden milovník poriadnych herných maratónov. Povrch tlačidiel a konštrukcie ma nepálil ani po niekoľkohodinovom hraní.
Na stránke notebooku je taktiež zmienka o 3D Flow Zone. Ide o konštrukčné riešenie s jasnou úlohou – poskytnúť čo najefektívnejšie chladenie hardvéru. Nájdete ho pod otvoreným displejom a pripomína schodíky s malými otvormi, cez ktoré prebieha nasávanie vzduchu. K tomu ale dochádza aj v spodnej časti notebooku, kde sú takisto umiestnené malé dierky.
Súčasťou 3D Flow Zone sú okrem iného aj tri vývody. Jeden nájdete na pravom boku konštrukcie, zatiaľ čo zostávajúce dva na zadnej strane. V každom jednom otvore sú vidieť takzvané termálne rebrá, ktoré rozptyľujú vzniknuté teplo. Ich výhoda tu ale tkvie v tom, že sú tenké iba 0,1 mm, pretože to otvára dvere vyššej hustote a nižšiemu odporu vzduchu.
Rovnako treba spomenúť prítomnosť mechanizmu, ktorý má na starosti čistenie chladiaceho systému. Práve vďaka jeho prítomnosti neklesá efektivita odvádzania tepla až tak prudkým tempom ako za bežných okolností. Na fungovanie a výsledky sa ale pozrieme až trošku nižšie.
Audio
Zabudovaný audio hardvér tvoria dva kvalitné (4 W) reproduktory, ktoré sú umiestnené na bokoch konštrukcie. Neviem, ale mne táto lokalita príliš nesedí. Preferujem, keď je výstup umiestnený tak, že smeruje priamo na používateľa. Reprodukovaný zvuk je potom viac zrozumiteľnejší.
Kvalita zvukového výstupu ma však trošku prekvapila. Nečakal som až tak čistú a hlasnú reprodukciu s tak výraznými basmi. Prsty v tom má aj zabudovaný inteligentný zosilňovač, ktorý robí svoju prácu viac ako len skvele. Táto hardvérová kombinácia dokáže ponúknuť audio, za aké by sa hanbil len máloktorý výrobca herných notebookov.
Klávesnica
Podobne ako ROG Zephyrus S, aj ROG Strix SCAR 3 sa môže pochváliť pohotovou mechanickou klávesnicou s nízkym profilom. Preto je s ňou radosť nielen hrať, ale aj písať. Osobne som si na ňu po pár dňoch tak zvykol, že som mal s prechodom na môj MacBook celkom veľký problém.
Osvetlenie kláves možno prispôsobovať prostredníctvom predinštalovanej aplikácie Armoury Crate, ktorá má aj vlastné hardvérové tlačidlo. Nájdete ho v ľavom hornom rohu a keď ho stlačíte, notebook softvér automaticky otvorí.
RGB svetlo
Osvetlenie ROG Strix SCAR 3 nekončí pri klávesnici alebo zadnej strane, kde je umiestnené logo výrobcu. Po bokoch konštrukcie totiž nájdete svietiacu lištu, odkiaľ má dosah na povrch stolíku. Skvelý nápad, ktorý poteší nejedného hráča.
TouchPad
TouchPad, pod ktorým sú dve hardvérové tlačidlá, vyzerá úplne bežne. Ak však podržíte nenápadné dotykové tlačidlo v pravom rohu, priamo na jeho povrchu aktivujete a rozsvietite integrovanú dotykovú klávesnicu s číslami. Dizajn je teda nielen pekný, ale aj funkčný.
Konektivita
V prvom rade treba spomenúť technológiu RangeBoost. Už zo samotného názvu vyplýva, že ide niečo, čo dokáže zlepšiť úroveň dosahu. V tomto prípade je reč o Wi-Fi konektivite, ktorá nemá vďaka špeciálnemu algoritmu a vylepšenej anténe problém fungovať aj pri nadštandardnej vzdialenosti od zdroja dát. Výrobca spomína až 30-percentné zlepšenie dosahu a ja musím uznať, že to bolo podstatne lepšie ako za bežných okolností.
Porty po bokoch konštrukcie tvorí 3x USB A (3.1), HDMI (2.0b), ethernet (RJ-45), USB C (3.1), 3,5 mm jack a nechýba ani miesto pre šikovný NFC kľúč Kensington. S jeho pomocou sa viete dostať k dôkladne skrytému úložnému priestoru alebo pohotovo aktivovať váš herný profil.
Displej
15 palcov, Full HD rozlíšenie, matný povrch a IPS LCD technológia. Takto nejak by som opísal zobrazovací panel notebooku, ktorý podľa všetkého vyrába firma Sharp. Na prvý pohľad možno nuda, no ak k tomu pridám nadštandardnú obnovovaciu frekvenciu, veci sa tak trošku zmenia.
240 Hz a 3 ms
Nie, nebude reč o 144, ale až o 240 Hz s odozvou o veľkosti 3 milisekundy. Ak sa niekto pýta, či je to využiteľné, tak áno, je, no iba za predpokladu, že máte v hre aspoň tých 240 FPS. Bez výkonného hardvéru si vysokú frekvenciu príliš neužijete.
Rovnako musím podotknúť, že rozdiel medzi 144 a 240 Hz nie je ani zďaleka tak veľký, ako keby ste porovnávali plynulosť obrazu medzi 60 a 144 Hz. Všimnú si ho predovšetkým profesionáli alebo tí, ktorí trávia pri multiplayer hrách ako Counter-Strike, League of Legends či Apex Legends značnú časť dňa. Pre príležitostného hráča je to takpovediac luxus.
Farby a jas
Aplikácia DisplayCal prezradila, že displej ROG Strix SCAR 3 pokrýva takmer 100 percent populárneho farebného rozsahu sRGB. Pri Adobe RGB ide o 69 a pri DCI-P3 o 71-percentné pokrytie.
Čo sa týka samotného zobrazovania, tak máme čo dočinenia s lepším priemerom. Farby nie sú bez šmrncu, no zároveň ani nekričia. Dá sa povedať, že sa držia blízko reality. Osobne by som ich však ešte trošku okorenil, aby boli mierne výraznejšie. Pri hraní to určite nie je na škodu.
Takisto mi chýbalo trošku viac jasu. Čitateľnosť je vďaka matnému povrchu celkom obstojná, no tých pár percent navyše by aj napriek tomu určite nezaškodilo. Predsa len, nebavíme sa tu o notebooku za 700 eur.
Výkon
O výkon sa stará kombinácia procesora Intel Core i7 9. generácie, 8 GB grafickej karty GeForce RTX 2070 Mobile a 16 GB operačnej pamäte RAM. S touto lepšou strednou triedou si zahráte graficky náročné tituly aj pri vyšších detailoch. Ak však preferujete porovnávanie síl s inými hráčmi a chcete kompetentné FPS, budete sa musieť po vizuálnej stránke trošku uskromniť.
Pri hraní singleplayer misií v Battlefield V mi tých 60 – 70 FPS (v hustom boji od 50 do 60 FPS) ako tak stačilo. Nastavenia boli na „medium“, a to spolu so zapnutými technológiami Ray Tracing aj DLSS. Keď som však spustil multiplayer a na bojisku sa dokopy ocitlo 64 hráčov, FPS kleslo asi o 5 – 10 čísiel.
Preto som skúsil obe technológie vypnúť. Keď som tak spravil, FPS porástlo približne o 10 až 20 čísiel. Síce na úkor vizuálnej kvality, no aspoň bola k dispozícii lepšia hrateľnosť.
Technológia RTX obohatí herné prostredie o takzvané sledovanie svetelných lúčov v reálnom čase. Každý jeden výbuch, výstrel alebo odraz slnka je vidieť na každom jednom lesklom povrchu v okolí hráča. S jej aktiváciou sa ale zároveň zvyšuje záťaž na hardvér, takže treba počítať s poklesom FPS.
Ak je možné v nastaveniach hry aktivovať RTX, tak bude pravdepodobne možné aktivovať aj DLSS. Čo tým ale docielime? S pomocou umelej inteligencie sa dá vykompenzovať spomínaný pokles FPS. A nielen to. NVIDIA tvrdí, že technológia okrem iného okorení herné prostredie o bohatšie vizuálne detaily.
Podobná situácia nastala aj počas hrania battle royale hitu PUBG, kedy mi pri „medium“ nastaveniach ukazovalo okolo 100 FPS. Keď som ich zmenil na „high“, kleslo to o 15 až 20 FPS, čo ani zďaleka nie je málo.
Hra Overwatch bežala na notebooku presne tak, ako som aj očakával. Počas boja 85 až 105 FPS a mimo boja od 110 do 120 FPS. Viete si teda celkom dobre zastrieľať.
FPS v MOBA titule Heroes of the Storm sa pohybovalo okolo čísla 100, takže opäť nič špeciálne. A to isté platí i o Apex Legends alebo Counter-Strike: Global Ofensive, kde nebol problém dosiahnuť obdobný výsledok.
Ako je teda príležitosť vidieť, ROG Strix SCAR 3 má celkom solídny výkon. Výhody displeja s 240 Hz obnovovacou frekvenciou si však pri testovaných tituloch a spomenutých nastaveniach neužijete, pretože tak vysoké FPS zrejme nedosiahnete. Dokonca ani vtedy, keď záťaž na grafiku zredukujete na úplne minimum.
Chladenie hardvéru
Ako už bolo spomínané, prítomný chladiaci systém tvoria okrem iného dva ventilátory N-Blade. Pri malej záťaži sú síce tiché, no ak zapnete graficky náročnejší titul a máte v izbe bežiaci televízor, budete musieť pridať na hlase. Maximálny výkon ich roztočí do takej rýchlosti, že vzniknutý hluk začne dosahovať slušných 45 dBA.
Maximálna teplota grafickej karty dosahovala počas hrania Apex Legends do 83 stupňov Celzia, čo je približne o 2 až 3 stupne menej ako pri kompaktnejšej alternatíve ROG Zephyrus S. Z toho možno vydedukovať, že systém s 3D Flow Zone tentokrát funguje trošku efektívnejšie.
Aplikácia Armoury Crate
Podstatnou softvérovou súčasťou notebooku ROG Strix SCAR 3 je aplikácia Armoury Crate priamo od výrobcu, kde sú užitočné informácie o hardvéri a aj jeho rýchle nastavenia. Viete si v nej prispôsobiť štýl osvetlenia Aura, jedným kliknutím zmeniť výkon alebo vytvoriť špecifický herný profil, ktorý používateľovi ušetrí slušnú kôpku času.
Armoury Crate dokonca komunikuje aj s rovnomenným softvérom pre smartfóny, ktorý z nich spraví šikovných asistentov. Počas hrania môžete na druhom displeji vidieť detaily o aktuálnom zaťažení grafickej karty alebo výkone chladiaceho systému. A to bez toho, aby ste museli neustále prepínať medzi spustenou aplikáciou a hrou.
Batéria
Keď sa rozhodnete, že si zahráte bez pripojenej nabíjačky, tak to príliš dlho nepotrvá. Notebook zvládol fungovať pri MOBA hre Heroes of the Storm niečo cez jednu hodinu. Grafické nastavenia boli na minime a aj tak zobrazovalo chabých 30 až 60 FPS. Pri väčšej záťaži to začalo celkom citeľne sekať.
Podstatné ale je, že tých, pre ktorých je ROG Scar STRIX 3 vyrobený, batéria príliš nezaujíma. Nezáleží na tom, či vydrží 60 alebo 360 minút, pretože sa v drvivej väčšine prípadov používa spolu s adaptérom. Bez neho je len obyčajný notebook, aký daný typ spotrebiteľa absolútne nezaujíma.
Záver
Výkonný, moderný a nadštandardne osvetlený kúsok, ktorý je vyrobený pre toho, kto potrebuje prenosnú hernú mašinu. Ak u vás rozmery či váha nehrajú až tak dôležitú rolu, môže ísť o lepšiu voľbu, ako keby ste siahli po kompaktnejšej alternatíve ROG Zephyrus S. V ponuke je napríklad efektívnejšie chladenie a aj Wi-Fi s lepším dosahom.
Osobne si však myslím, že displej s 240 Hz obnovovacou frekvenciou pri hardvérovej zostave ROG Strix SCAR 3 (G531GW) príliš nevyužijete. Preto by som si radšej zaobstaral verziu so 144 Hz panelom, ktorá je o pár stoviek lacnejšia. Pre drvivú väčšinu potenciálnych používateľov ide podľa môjho skromného názoru o zbytočný luxus. Teda aspoň zatiaľ.