Elektromobily sú budúcnosť. Túto vetu ste za posledný rok buď čítali alebo počuli. To, že sú budúcnosťou dokazuje snaha najväčších automobiliek pripraviť elektromobily v každej cenovej hladine. Do pár rokov budeme mať na výber z obrovského množstva modelov, ktoré postupne nahradia alternatívy na fosílne palivá. Elektromobily však nie sú len prechádzkou ružovou záhradou, aspoň nie v ich aktuálnom stave.
Presvedčil sa o tom Phillip Carlson, majiteľ elektromobilu Nissan Leaf z roku 2012. Na kuriózny prípad upozornil britský denník Daily Mail, ktorý si všimol server Fontech. V čom teda spočíva kuriozita, pýtate sa? V najväčšej slabine elektromobilov – v ich batérii.
Nissan Leaf z roku 2012 na papieri vyzeral fantasticky. V roku 2012 totiž na cestách takmer žiadne elektromobily neboli. Elon Musk práve začal vyrábať Tesla Model S a nabíjacie stanice boli len hudbou budúcnosti. Malý Nissan Leaf však sľuboval 175 kilometrový dojazd, slušnú záruku a relatívne vysoký luxus. Vozidlo, ktoré ako nové stálo 33 000 € teda vyzeralo sľubne.
Marketing hovoril jedno, realita druhé
Ako však zistil pán Carlson, až tak dobrá voľba to nebola. Elektromobil totiž ako nový na jedno nabitie nedokázal prejsť viac ako 120 km. Po piatich rokoch používania jeho dojazd klesol len na 60 kilometrov. Majiteľ vozidla sa ho preto rozhodol vziať do servisu, v ktorom mu povedali, že s elektromobilom nič nie je. Stav sa však aj naďalej zhoršoval, a tak majiteľovi neostávalo nič iné len požiadať o výmenu lítium-iónovej batérie.
Práve tu nastal problém. Servis si totiž za novú batériu vypýtal zarážajúcu sumu – 20 400 €. Aktuálna cena elektromobilu pritom ledva presahuje 7 000 €. Phillip Carlson sa preto ocitol v slepej uličke.
„Dúfam, že mi Nissan odpovie. Podľa mňa len dúfajú, že sa len tak stratím v dave,“ povedal pán Carlson vo vyjadrení pre austrálsky Daily Mail. „Ako nové na jedno nabitie ledva dosiahlo dojazd 120 km. Väčšinu času som mohol precestovať len 110 km,“ popisuje Carlson.
Po siedmich rokoch používania sa stav batérie zhoršil natoľko, že elektromobil zvládol na jedno nabitie prejsť len 40 kilometrov alebo 25 kilometrov so zapnutým vyhrievaním.
Pán Carlson však na elektromobily nezanevrel. Kúpil by si aj ďalší, no určite nie model od Nissanu. Ako ďalšie vozidlo by chcel Tesla Model 3, ktorý disponuje kvalitným chladením batérie, vďaka čomu sa jej stav časom nezhorší tak radikálne ako pri Nissan Leaf. Elektromobil od Nissanu aktívne chladenie batérie nemá ani v najnovšom modeli.
mal ist do tesly a tam dat vymenit bateriu mozno by mu dojazd stupol na 300km 😀
že haha :)))))
Len kam by mu tú teslácku baterku asi tak dali že ? :))) na zadné sedadlá aj s úložným ? :)))))
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Keď je debil tak mu treba !!! – keď po prvej jazde zistil že to má reálny dojazd len uprdených 120km tak ho mal hneď reklamovať/vrátiť !!! Alebo sa s nimi rovno súdiť (veď v amerike je súdenie za všetko veľmi populárne…) lebo tým vlastne Nissan porušil obchodné podmienky, ak v zmluve/ materiáloch bol dojazd 175km…
A to bol fakt pekne blbý týpek, keď uveril že LI-ION batéria vydrží dajako dlho !!! Šak taká má životnosť v plnej kapacite max.2 roky !!! Potom to začne rapídne klesať…sa čudujem že ešte nevybuchla po 7 rokoch…šak to musel už koľko krát nabiť uff ?
Tu to máte čierne na bielom.
Auto stojí 30 a batérie 20 tisíc.
To je splnený sen automobiliek.
Žiadne opravy. Žiadne jazdenky!
Každé 3 až 5 rokov si kúp nové auto!
Toto je tá ospevovaná ekológia?
Či tá uhlíková neutralita?
Realita elektrobility. Ale predsa treba dodat, ze u malych mestskych vozidiel, ktore denne neurobia viac ako 100km ma elektrifikacia aky taky vyznam….aj ked i tak cele vozidlo nevydzi viac ako 7 az 8 rokov prave kvoli baterii. Je velmi otazne ci to stoji za to a co sa tyka ekologie, jedine co sa tym da poriesit su lokalne emisie. Vsetci to vedia…ale mame media a propagandu alekromobility…tak je vsetko akoze inak
pán Carlson by sa mal v prvom rade obrátiť na dobrého lekára :))
Moja osobná skúsenosť. Vlastnil som Peuegeot iON. Cena nového 30 000 €. Predal som ho známemu po šiestich rokoch za 2 500 €. Dôvod? Originál predajca Peugeot odmietol auto vykúpiť kvôli baterkám,preberal by totiž 2-ročnú záruku. Keďže ho mám vo firme, tak by táto povinnosť spadala na mňa. So známym mám dohodu, že si záruku uplatňovať nebude. Auto má najazdených 70 000 km,zo 100 km dojazdu asi 60. To však ukazoval iba palubný počítač. Realita bola asi 45-50. Nemal som odvahu to testovať. Nové batérie cca 15 000 €. Môj prvý a posledný elektromobil.
Ahoj, ak by si mal záujem, kľudne nám napíš celý príbeh na redakcia@techbyte.sk a radi o tom budeme informovať.
Ako potom vzniká certifikácia? Asi by mali za takéto povolenia byť štátni úradníci zodpovední a nenecháva to na súkromné skúšobne, uplácané veľkými aut. spol. No dnes to je taký celosvetový trend, súkromný sektor riadi štátnu správu…. až do zničenia, ako to vyzerá napr. aj na Slovensku. Já na bráchu, brácha na mňe! Zákazníkov tvrdia že kupuje Mercedes a pri tom dobre vedia že produkt má s Mercedesom spoločný už len znak, názov a cenu. Všetko ostatné je skladačka, čo sa napokon aj prejavý na kvalite a úžitkovej hodnote, ako v prípade pána s elektromobilov. Baterky patria do hraciek, nie na cesty! Z takých autíčok by mal každý dospelý chlap vyrásť, alebo ich kupovať tak deťom, či vnúčatám. Na ceste to nemá čo hľadať. A navyše to je zdraviu nebezpečné, no tým sa radšej nikto nezaoberá!!! Možno o tom napísať knihu-Život v pojazdnom transformátore. Elektrické auto, moderná rakva!
Trepes hluposti. Pocet havarii elektromobilov oproti benzinovym je absolutne neporovnatelny.
Počuj primitív…to ty tu točíš o haváriách! Ja som nič také nenapísal. Nedomýšlaj a nevymyšlaj si. Nespomínam dokonca ani poruchy. Ak by si vedel niečo o ľudskom tele,možno by Ti to docvaklo. Inak bez šance. Radšej čítaj deťom rozpravky pred spaním.
Primitiv bol tvoj tatko, ked splodil takeho idiota, ako ty. Netrep tu sprostosti o veciach o ktorych vies velke H.
Celý tento článok je jedna veľká blbosť…
ale vďaka takýmto ľuďom , ktorí sú ochotní kupovať napr. elektromobily pokrok vo vede napreduje, len na to človek musí mať peniaze
Elektromobily su trt a nie buducnost len na slovensku by sa muselo postavit 24x viac nabijavich stanic ako je benziniek a na spottebu prudu pri nabijani podtavit dalsich 5 atomovych elelktrarni
Nabíjanie tiez nemôže byť stále zadarmo..
Ak by ste si chceli poskladat vlastnu bateriu je mozne najst overenych predajcov (Liitocali) na aliexpresse. Samozrejme si treba davat na fake scam predajcov roznych vymyslenych kapacit a baterii plne piesku..
– momentalne za 10Wh (3000mAh 18650 puzdro) zaplatite 2.2e az 3.5e, zalezi ci chcete bateriu nabit za 1h alebo za 15-20 minut. Pri vyssom odbere sa viete dostat tesne pod 2e/10Wh/1C , teda 10kWh bateria 2000e cisto material bez prace. Kupit po castiach koli colnemu a dph..do konca roka, potom uz chcu zaviest dan na cokolvek z ciny pod 22e. Osobne by som vsak volil tie drahsie s vyssim vystupnym prudom a moznostou fast charge – celkovo su tie baterie odolnejsie/kvalinejsie/dlhsia zivotnost. Baterie vam mozu ostat v domacnosti. Je to podobny typ baterii ako v Aku vrtackach – stracaju kapacitu plynulo a nie nahle, teda ta lacna po 500x nabijacich cykloch klesne na 20% a pri nabijani sa zacne hriat a vlastne sa ani neda nabit na 4.25V ale len na 3.95 a tieto drahsie na 70% pri 500x a pri 1000x cykloch na 40%- pouzitelne po repase doma. Kazdopadne maju aj vyssiu bezpecnost. stara lithiova bateria ktora sa pri nabijani hreje s dalsimi bateriami v packu zrovna nie je nic prijemne ak doma mate deti.
Ja zatial jazdim na LPG a cakam na iny typ baterii, po zavedeni spotrebnej dane na elektriku vyuzitu po cestnej komunikacii ocakavajte zvysenie ceny – uvadza teslamagazin 20centov na 1kW. pri spotrebe 14kWh /100km – (14el+20dan) x 14kW/h. a pri mojej spotrebe kedze jazdim rychlejsie by som platil podobne ako s benzinakom 1.4T so sportovou jazdou. Fosilne paliva su smiesne lacne, dan a spotrebna dan je klucova zlozka toho co sa bude diat v buducnosti. Horsie to bude pre tych ludi co si kupia akurat take auto pred zavedenim tejto dane. – to by mal stat varovat v predstihu pripadne urcit orientacny termin zavedenia. V pripade LPG ziadne varovanie nebolo. stacilo ze pocet registrovanych lpg aut presiahol 5%. Bolo to zhodou nahody ked isiel aj dole benzin za vlady m dzurindu asi rok 2007-2009 a smiali sa mi ze ten rozdiel lpg a benzinu moze nenavratny k cene prestavby. Take pocity mozu mat tito ludia v buducnosti po zavedeni spotrebnej dane na 1kWh a mozno budu tieto auta predavat pod cenu. spotrebna dan je nevyhnutna – platia sa z nich nove cesty, udrzba, cestari atd…
Este jedna vec ktora robi tento članok velmi divnym , po 5rokoch mu klesla kapacita o 50% kebi isiel do nisanu tak mu nisan v ramci zaruky vymeni vadne članky alebo celu bateriu keďže na nu dava zaruku 8rokov a 160000km robia to aj v čechach. A ta zaruka na kapacitu mu plati az do roku 2020 tak ten dany pan bol asi v dakom podomovom servise alebo je pekne dementny.
Celý tento članok je blbost a ten pan ešte viac , bateria v usa sa predava za 5500dolarov
Prečítajte si toto
https://m.podkapotou.zoznam.sk/cl/1000611/1413111/Nissan-predava-nahradne-baterie-pre-Leaf-za-4000-eur–Straca-peniaze-na-kazdej
A vsade pisu o navratnosti elektromobilu , čo to je za blud. A benzinove či diezlove auto ma daku navratnost ?ziadnu . Auto bolo a vždy bude najhoršou investíciou len z vas taha peniaze a za životnost auta donho date aj polovicu čo stalo.
Co si majú ludia kupovať kone?Bez auta to nejde..
Treba kupovať sračky!!!? Mali ste si kúpiť Teslu a mali by ste pokoj!!!!
vtedy ta baterka tolko stala, to je cena z roku 2012. Pre redakciu by nemal byt problem zavolat dilerovi nisanu ze ci je to pravda .. Ked pojdem z domu do Tesca cestou sa vam mozem opytat:)