Smartfóny sa stali akýmsi stredobodom nášho každodenného života. Predstavujú bránu do sveta internetu, kde sú všetci tvoji známi, všetky médiá či zábava vzdialené len na pár ťuknutí. Veľké spoločnosti sú si toho veľmi dobre vedomé a ešte lepšie si uvedomujú, akú veľkú hodnotu majú dáta, ktoré každý jeden majiteľ smartfónu nazhromaždí.
Sledovaním nášho správania, aktivít či záujmov dokážu vybudovať až strašidelne presný profil našich súkromných životov zasahujúci až za čiaru, za ktorú nepúšťame ani tých najbližších.
Nejde pritom len o hrubé dáta, ktoré by si jedna firma uložila pre prípad, že by ich niekedy znovu potrebovala. Spoločnosti si takéto informácie medzi sebou predávajú. Sme ako spotrebný materiál. Čo je na tom však asi najhoršie je to, že toto všetko sa môže odohrávať bez nášho vedomia alebo súhlasu.
Analyzujú všetko
Medzi dáta, ktoré naše smartfóny sledujú a odosielajú aj vtedy, keď ich aktívne nepoužívame patrí napríklad poloha, história surfovania po internete, komunikácia s ľuďmi, aktivita na sociálnych sieťach, informácie o financiách či o bezpečnosti (odtlačky prstov a skeny tvárí).
Každý typ z týchto dát o nás dokáže prezradiť veľa. Či už to, kam radi chodíme alebo kde sa najdlhšie zdržiavame, ako aj presne zistiť to, čo nás zaujíma, akého sme vierovyznania, či sme hetero, gay alebo bi, či sme zdraví, koľko zarábame a oveľa, oveľa viac.
Tieto poznatky vychádzajú zo štúdie MIT, ktorá dokázala, že len z dát zozbieraných z emailov sa dá zistiť celý rad zaujímavých informácií.
Sleduje nás až 7 z 10 aplikácií
Čo je na tom asi najhoršie je fakt, že podľa nedávnej štúdie má až 7 z 10 aplikácií zdieľať dáta s inými službami, ktorými môže byť Google, Amazon a ďalšie. Zo smartfónov sa stali sledovacie zariadenia.
O tom, ako ďaleko zašlo sledovanie používateľov svedčí aj nová technológia, ktorá využíva skenovanie tvojich sociálnych profilov na vypočítanie tzv. kreditného skóre. Ide o hodnotenie, ktoré môžu neskôr využiť banky pri rozhodovaní sa, či ti dajú úver a ak áno, za aký poplatok, resp. úrok. Technológia pritom automaticky analyzuje to, ako sa vyjadruješ, čo zdieľaš a ako svoje úvery splácajú ľudia v tvojom okolí.
Čína kombinuje dáta zo smartfónov s daňovým priznaním
V Číne to zachádza ešte o krôčik ďalej. Tam má vláda pracovať na systéme, ktorý by zjednocoval dáta z nákupov cez telefón, ktoré sú tam mimoriadne obľúbené s oficiálnymi dokumentami, ako napríklad daňovým priznaním. Aká budúcnosť nás čaká tak nie je celkom istá. Jedno však isté je. Kým to spoločnostiam umožníme, tak to robiť budú. Len dúfame, že sa k ním nepridá aj samotný štát.
ale no…takéto články fakt „milujem“
si to prečíta niaky blbec čo tomu uverí a bude z toho na gebulu !!!
a čo o mne vedia ? že si každý večer prečítam cez Google Správy niake novinky na Techbyte ? ŽIADNE INE INFORMACIE V MOBILE ZASADNE NENOSIM !!!!!!!!
Nie som paranoik…ale neverím mobilom…síce som nikdy mobil nestratil ani nerozbil (na počudovanie pri mojej profesii…) ale istota je istota…
Vedia napr. kam chodis, kedy tam chodis, s kym sa stretavas (ked su 2 telefony blizko seba) a vela dalsich veci 😉
A čo sa mám z toho po**bať ?!?!? To kam ja chodím vie niekedy aj 10 000 ľudí, keď som na turnaji :)))))))))))))
No a?
Mám sa priznať, alebo to už všetci viete? ?
No ja neviem pane Milane, tu ide o to, že keď to potrebujú, tak o Vás vedia podľa mňa vedia úplne všetko a kde máte zaručené, že keď to niekto nechce zneužiť, či už vo svoj prospech, alebo niekoho iného prospech, tak Vám urobia prednášku o tom aj kde onanujete. Musím to tak povedať, lebo každý má kus pravdy a nikdy nenájdete to, čo sa bude páčiť obidvom stranám. Nakladať tu na TECHBYTE je úplne scestné, pretože tak ako GOOGLE to robí kvôli peniazom, tak aj tento portál musí platiť svojich zamestnancov. A keby ste chceli reagovať s tým, že ich obhajuje, tak som zaujatý, alebo ich zamestnanec, tak ste mimo. Ja len chcem podotknúť, že NIKDY NENÁJDETE KOMOROPMIS A VŽDY BUDE NIEKTO TEN UKRIVDENY
Už je trápna tá paranoja zo sledovania. Zrejme chce TECHBYTE za každú cenu upútať pozornosť somárikov vystrašiť, ze sú „sledovaní“. Každý inteligentný človek vie, že Google a pod. nezaujíma konkrétny Janko Mrkvička atď.ale štatistické trendy a smery pre rôzne marketingové analýzy. Ale zrejme sa nájde pár hlupákov, ktorí si začnú naozaj myslieť, že konkrétne oni sú takí dôležití pre niekoho, že špeciálne ich si dá za prácu niekto ako GOOGLE sledovať. Takýmto treba len zaželať: RIP