Americká vesmírna agentúra NASA poodhalila nový projekt. Ambiciózne lietadlo Maxwell X-57 má elektromotory a aj špeciálne navrhnutú batériu. Tak skoro si však nezalieta.
Konštruktéri potrebujú ešte minimálne dvanásť mesiacov, aby stihli dotiahnuť nevyhnutné detaily do vytúženého konca. Ak pôjde všetko podľa ich plánov, prvý testovací let prebehne niekedy počas druhej polovice nadchádzajúceho roka 2020.
„Zameriavame pozornosť na veci, ktoré môžu pomôcť celému priemyslu, nielen jednej spoločnosti,“ prezradil na margo predstavenia projektový manažér z tímu NASA, ktorý stojí za vývojom. Ide o ľudí patriacich pod Armstrong Flight Research Center, čo je v podstate dcérska spoločnosť vesmírnej agentúry USA.
Čo sa týka využitia elektrického lietadla Maxwell X-57, všetko nasvedčuje tomu, že máme česť s akýmsi ukážkovým kúskom, z ktorého budú čerpať inšpiráciu výrobcovia z leteckého priemyslu. Jeho výbavu netvorí iba 14 elektromotorov, ale aj asistenčné vrtule, ktoré mu pomôžu s pristávaním alebo so vzletom.
Lietajúci taxík
TechSpot ale okrem iného píše i to, že dopravný prostriedok môže po dokončení poslúžiť ako dôležitá súčasť leteckej taxi služby alebo leteckej hromadnej dopravy v rámci väčšieho mesta. Je však nepravdepodobné, že by za nimi stála samotná NASA. Skôr tu pripadá do úvahy to, že elektrické lietadlá prenajme iným firmám, aby ich využívali na prepravu ľudí alebo tovaru.
Cieľ projektu vesmírnej agentúry tkvie vo vyzdvihnutí výhod elektrického pohonu, ako môže byť napríklad tichšia či ekologickejšia prevádzka. Druhé, samozrejme, platí iba za predpokladu, že batériu nabijeme zelenou energiou zo solárnych panelov alebo veterných turbín.