Elektromobily so sebou prinášajú skryté, resp. málo známe riziká. Jedným z nich je aj riziko požiaru pri nehode, ktoré je podstatne vyššie než pri tradičných automobiloch. Batériové články totiž dokážu horieť dlhšie a uhasiť je ich podstatne náročnejšie.
Po upozornení niekoľkých čitateľov, za čo ďakujeme, sme článok upravili. Hovorca rakúskych hasičov totiž nešpecifikoval, koľko vody použili. V príručke vydanej Americkou Národnou asociáciou požiarnej ochrany sa 11 tisíc litrov spomína. Preto tento údaj v prípade rakúskeho požiaru mohol, no nemusel byť presný.
Presvedčil sa o tom aj 57-ročný Rakúšan, ktorý začiatkom októbra stratil kontrolu nad svojou Teslou a narazil do stromu. Z horiaceho elektromobilu sa našťastie stihol dostať včas. Uhasenie však samozrejme ostalo na hasičoch, ktorí s Teslou mali plné ruky práce.
Najviac problémovou časťou elektromobilu sú samozrejme batérie, ktoré sú uložené v spodnej časti vozidla. Sú plné rôznych chemikálií, ktoré môžu počas požiaru unikať a tým vážne ohroziť zasahujúcich hasičov či okoloidúcich.
Ani tam však komplikácie nekončia. Elektromobil sa totiž podľa slov hovorcu rakúskych hasičov môže opätovne vznietiť až 3 dni po prvotnom uhasení. Rakúski hasiči tak preto v prípade vyššie spomínanej nehody nasadili špeciálny vodotesný kontajner s rozmermi 6,8 x 2,4 x 1,5 metra, do ktorého uložili Teslu a zaliali ju vodou. Takto v nej „plávala“ tri dni.
Špeciálny výcvik hasičov
Nebezpečenstvá, resp. komplikácie hasenia elektromobilov sa bližšie rozhodla preskúmať aj Americká Národná asociácia požiarnej ochrany (NFPA). Spolu s Teslou pripravila program školenia o bezpečnosti vozidiel na alternatívne palivá určený pre hasičov a ďalšie záchranné zložky, ktoré môžu prísť do styku s poškodeným elektromobilom.
Asociácia pripravila podrobné aj stručné návody ku modelom Model 3, Model S, Model X a Roadster. V návode sa tak môžete dozvedieť, ktoré komponenty sú pod vysokým napätím, kde sú uložené airbagy či ako otvoriť dvere aj vtedy, keď elektromobil stratil energiu.
Návod hasičov upozorňuje aj na tak banálnu vec ako je zdvihnutie elektromobilu pre účel odstránenia z miesta nehody. Nie je to totiž tak jednoduché ako pri automobiloch na fosílne palivá. Spodok elektromobilov je totiž plný akumulátorov, ktoré by sa pri nesprávnej manipulácii mohli poškodiť a začať horieť. Tesly majú zosilnené štyri miesta karosérie, ktoré sú určené na bezpečné zdvíhanie.
Koľko vody je nutné použiť?
Asociácia ďalej objasňuje, že na uhasenie horiacej Tesly môže byť potrebných až 3 000 galónov vody, čo je po prepočte závratných 11 356 litrov vody. Rakúski hasiči teda neboli ďaleko od pravdy. Keď hasičom dôjde voda, môžu pokračovať v hasení penou alebo snehom. Hasenie vodou je však považované za preferovaný spôsob, ku ktorému by sa malo vrátiť hneď ako je to možné.
Hasiči by ďalej mali vedieť ako prerušiť vysokonapäťový obvod. K tomuto účelu Tesla pripravila jednoduchý prístup cez predný kufor. Tam už nájdu ochranný kryt, ktorý je istený niekoľkými sponami. Následne je nutné prerezať, resp. hydraulickými nožnicami prestrihnúť slučku. Rovnaká slučka sa nachádza aj pri stĺpiku za zadnými dverami.
Príručka ďalej vysvetľuje, čo majú hasiči robiť v prípade, ak by došlo k ponoreniu elektromobilu, ako aj to, ako otvoriť dvere či už zvonku alebo zvnútra. Ak si chcete prečítať návod, môžete tak spraviť na tomto odkaze (Model 3).
Hasiči by sa mali vysrať na celé Tesly aj ich majiteľov a nehasiť ten odpad…………..ŠKODA VODY !!!