Švédsko má pred sebou veľmi ambiciózny projekt. Ak pôjde všetko podľa plánu, miestne cesty budú schopné nabíjať batérie počas pohybu elektromobilu. Momentálne sa nachádzajú v pilotnej fáze, ktorú tvorí iba 2 kilometre dlhý úsek s príslušnými technologickými kapacitami.
Za touto iniciatívou stojí spolupráca Swedish Transport Administration s konzorciom Smart Road Gotland. Vývoj bezdrôtovej technológie má zase na starosti izraelská spoločnosť ElectReon.
Celková dĺžka elektrickej cesty, ktorú plánujú počas nadchádzajúcich rokov vybudovať na švédskom území, má podľa dostupných informácií prekročiť slušných 2 000 kilometrov. Rozpočet projektu momentálne dosahuje 12,5 milióna dolárov, čiže asi 11 miliónov eur. Nevylučuje sa však, že ešte porastie.
Ako to bude fungovať?
Projekt eRoadArlanda je o kratších úsekoch ciest vo väčších mestách, do ktorých vložia cievky. Budú zhruba 8 cm pod vozovkou a aktivujú sa iba vtedy, keď zaznamenajú nad sebou kompatibilný elektromobil.
Keď sa tak stane, v tom momente začne prebiehať bezdrôtové nabíjanie. A to aj vtedy, keď je vozidlo práve v pohybe. O všetko dôležité sa postará elektromagnetická indukcia, takže s tým nebude absolútne žiadny problém.
#ElectricVehicles #EV #SDGs #Innovation
?? #Sweden is planning to build a road that can recharge #ElectricVehicles that drive over it ?⚡
via @tictoc
cc: @Tesla @elonmusk @HansLak @SDGS4GOOD @3BodyProblem @AkwyZ @TopCyberNews pic.twitter.com/aqh9Nxr26h
— Katharina Lamsa (@Katharina_Lamsa) May 18, 2019
Je tu však otázne či technológiu využijú aj tie elektromobily, ktoré neprešli žiadnou dodatočnou hardvérovou úpravou. Aby mohla byť medzi obomi stranami zabezpečená kompatibilita, musia podporovať ten istý bezdrôtový štandard.
Podobne to funguje aj v mobilnom priemysle. Ak váš smartfón nepodporuje Qi a vy máte Qi podložku, tak vám je takmer úplne zbytočná.
2 000 km bude stát 11 mil. €, tzn. 1 m za 5,5 €, to se mi nějak nezdá.