Austrálsky úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov sa domnieva, že niektoré reklamy na smartfóny spoločnosti Samsung zavádzajú zákazníkov a dokázať to chce na súde. Kameňom úrazu sú reklamy, ktoré propagujú odolnosť voči vode, informuje The Guardian.
Úrad poukazuje na viac ako 300 reklám, ktoré boli od roku 2016 zverejnené v na sociálnych sieťach, v médiách, na veľkých pútačoch, v televízii a v iných formátoch. Propagácia často zobrazovala používanie smartfónov v bazénoch, na pláži či napr. pri surfovaní.
Zákazníci tak mohli nadobudnúť dojem, že sú tieto produkty vodotesné, čo samozrejme nie je pravda. Odolnosť smartfónov voči vode a prachu je deklarovaná len na nejakej úrovni, ktorá je vo väčšine prípadov ohraničená normou, resp. stupňom krytia IP.
Navyše, niektorým typom tekutín (slaná voda, ktorá Austráliu obklopuje) nemusí zariadenie odolať vôbec. Drahšie zariadenia sa často pýšia odolnosťou voči vode a prachu IP68. V súčasnosti ide o druhý najvyšší stupeň ochrany v rámci normy IP. Zariadenie môže zotrvať v sladkej vode v hĺbke 1,5 metra po dobu 30 minút.
Prvé číslo vypovedá o odolnosti elektrického zariadenia proti vniknutiu cudzích telies (piesok, prach a pod.), druhé číslo hovorí o úrovni odolnosti voči vode. Najvyššia norma je IP69K. 9K však zohľadňuje odolnosť voči vode s vysokou teplotou, ktorá je aplikovaná pod vysokým tlakom (napr. výkonné parné čističe používané v priemysle, potravinárskej výrobe a pod.).
Testovanie takejto odolnosti ale prebieha v laboratórnych podmienkach, ktoré môžu byť a zväčša aj sú odlišné od bežnej užívateľskej praxe. Samsung na svojich oficiálnych stránkach píše:
Certifikácia IP68. Testované pri ponorení telefónu do vody po dobu 30 minút a do hĺbky 1,5 metra. V prípade namočenia zariadenie utrite a usušte.
Viac informácií o odolnosti a spôsobe používania v nepriaznivých podmienkach sme na stránkach nenašli. Text je okrem toho umiestnený v najnižšej časti stránky, kde sú uvedené vysvetlivky k jednotlivým vlastnostiam.
Podľa The Guardian si Samsung za svojimi reklamami stojí a má v pláne sa obhájiť. Na to, ako spor dopadne, si musíme počkať.
Sony Mobile
Podobnej žalobe čelila v roku 2017 aj mobilná divízia japonskej spoločnosti Sony. Na súde v americkom New Yorku ju žalovala skupina poškodených vlastníkov smartfónov Sony Xperia.
Tvrdili, že boli oklamaní propagáciou, ktorá naznačovala, že je možné smartfóny používať aj pod vodou. Vlastníci boli so svojou žalobou úspešní. Súd po roku odobril dohodu medzi oboma stranami.
Majitelia dotknutých modelov tak automaticky získali predĺženú záruku a niektorí boli dokonca odškodnení až do sumy 300 amerických dolárov.
ALE NECH UŽ IDU VŠETCI SO VŠETKYMI ŽALOBAMI DO **** !!!!!!!!!!!
KAM TENTO DE***NY SVET ALE UŽ FAKT SPEJE ?!?!?!