Holandský start-up Lightyear prináša dlhšie avizovanú štvorkolesovú novinku, ktorá môže spôsobiť revolúciu. Elektromobil dostal názov One a ponúka šialený dojazd, pretože ho nepoháňa len zabudovaná batéria. Prísun šťavy tu tentokrát zabezpečuje aj strecha so solárnym panelom.
Aby však mohla byť dostatočne efektívna, výrobca musel siahnuť po konštrukcii z ľahkých materiálov, ako je napríklad hliník alebo uhlíkové vlákno. To mu umožnilo dosiahnuť nízku váhu, čo spolu so špičkovou aerodynamikou otvára dvere priamemu nabíjaniu zo slnečných lúčov. Spotreba je totiž nižšia ako prísun zelenej elektrickej energie.
Elektromobil Lightyear One vie preto používateľovi ponúknuť nadštandardný dojazd o dĺžke až 725 kilometrov (štandard WLTP), a to napriek tomu, že v útrobách skrýva relatívne malý akumulátor. Najväčšia bomba ale je, že nabíjanie prostredníctvom verejnej elektrickej siete doplní počas jednej noci dostatok šťavy na približne 400 kilometrov dlhú trasu, informuje Electrek. Netreba teda žiadnu špeciálnu infraštruktúru.
„Tento moment reprezentuje novú éru jazdenia. Dva roky snívania, rozmýšľania a tvrdej práce viedlo až k tomuto míľniku, ktorý je obrovským krokom vpred k dosiahnutiu nášho cieľa – sprístupniť čistú mobilitu pre každého,“ uviedol na margo uvedenia novinky Lex Hoefsloot, šéf začínajúcej spoločnosti Lightyear.
„Môžete ho nabíjať priamo zo slnka, pretože má podstatne nižšiu energetickú spotrebu. V priebehu roka dokáže vygenerovať toľko energie, že vďaka nej prejdete približne 20 000 km.“
Ako sa však tak malý start-up dostal k tak pokročilým technológiám? Ich príbeh je naozaj zaujímavý. Zo školského projektu postupom času vzniklo niečo, čo má nemalé ambície ovplyvniť kompletne celý automobilový priemysel.
Študentský projekt
Prvá zmienka o príchode elektromobilu so solárnou strechou zaznela v polovici roka 2017, kedy uzrelo svetlo sveta i nové reklamné video. Spočiatku síce išlo iba o obyčajný projekt partičky šikovných holandských študentov, no keďže s ním počas súťaže World Solar Challenge zožali obrovský úspech, nakoniec z neho spravili reálny produkt pre spotrebiteľský trh.
Lightyear One poháňajú až štyri motory so zatiaľ neznámym kombinovaným výkonom. Momentálne teda nepoznáme akceleráciu a ani maximálnu rýchlosť. Vieme iba to, že využívanie solárneho panelu behom hodiny zvýši dojazd o 12 kilometrov.
Za toto všetko si výrobca vypýta až 150 000 eur. Prvé kusy by mali doraziť zákazníkom začiatkom roka 2021. Rezervácie nájdete priamo na oficiálnom webe.
Projekt super ale tá cena to zabije podla mňa
ako kazdy start up. keci keci keci a realita bude uplne ina. papier znesie vsetko
OK, firma a start up môže napísať čokoľvek. Veď je to len marketing.
Ale, že redaktor magazínu, ktorý sa tvári odborne ani len neporozmýšľa nad reálnosťou, i len slabých, podkladov?
Celkový dojaz 725 km, za noc nabije 400 km. Zostáva nám 325 km na denné nabíjanie. Pri 12 km za hodinu slnečného nabíjania, je to len niečo vyše 24 hodín na nabitie zvyšku.
Na krátke trasy – robota a späť – je 12 km slnečného nabíjania v pohode. Ale to nepotrebujem dojazd 725 km a 150 k€ za auto.
Záver: bulšiting zo strany startupu, (hlúposť/lenivosť/klikbajt) – vyber čo sa hodí, zo strany redakcie.
Navyše – nie je to ani revolučná ani novinka. Elektromobil Sono Sion , ktorý je tu už 2 roky, (https://sonomotors.com/en/sion/) má 248 solárnych článkov zabudovaných do karosérie a stojí zlomok (1/6) z absurdnej ceny „Lightyear One“.