Predstavitelia sociálnej siete Facebook a pridružených digitálnych produktov predstavili na výročnej konferencii F8 zásadné zmeny, ktoré ovplyvnia Messenger, WhatsApp, Instagram, ale aj sociálnu sieť ako takú.
Facebook na konferencii F8 predniesol publiku množstvo informácií, ktorými priblížil smerovanie najväčšej sociálnej siete v blízkej budúcnosti. Predstavitelia sa okrem iného venovali aj ochrane súkromia, teda oblasti, v ktorej Facebook zrovna nevyniká.
Messenger
Komunikačná aplikácia Messenger je neustále vyvíjaná a obohacovaná o nové funkcie. Naposledy získala napríklad v súčasnosti hojne sa rozširujúci tmavý režim. Messenger bude po novom šifrovať akúkoľvek komunikáciu už v základnom nastavení aplikácie.
Okrem textu end-to-end šifrovanie ochráni zdieľané informácie o umiestnení či video hovory. Aplikácia schudne. Vývojári prekopú zdrojový kód tak, aby mala aplikácia menej ako 30 MB a hlavne, aby fungovala podstatne rýchlejšie. Jednoduchšiu a rýchlejšiu náhradu za Messenger v súčasnosti zastupuje Messenger Lite.
Aplikácia bude pracovať spoľahlivejšie a spotrebuje menej energie z batérie smartfónu. Okrem toho uzrie svetlo sveta verzia pre počítače Mac a Windows. Disponovať bude všetkými náležitosťami, ktoré sú, resp. budú typické aj pre jej mobilnú verziu.
V aplikácii Messenger sa bude dať komunikovať s používateľmi aplikácií WhatsApp a Instagram. O zlúčení komunikačných schopností aplikácií sa hovorilo už v januári tohto roka.
WhatsApp čakajú skôr menšie zmeny. End-to-end šifrovanie v základe zabezpečuje dlhodobo. Týkať sa bude aj video hovorov a rozšírenej podpory pre hardvér Portal – teda inteligentnú obrazovku s digitálnou asistenciou určenú do domácností.
WhatsApp nahrá do karát obchodníkom. Užívatelia si pri komunikácii so značkou alebo spoločnosťou budú môcť pozrieť jej katalóg produktov bez toho, aby museli opustiť prostredie aplikácie.
WhatsApp pre komunikáciu so zákazníkmi čoraz častejšie využívajú rôzni predajcovia, e-shopy a ďalšie subjekty. U nás komunikáciu cez WhatsApp napríklad nedávno zaviedol Samsung. Pomocou aplikácie poskytuje rýchlu technickú podporu.
„Ľudia na prvom mieste“. Tak charakterizoval zmeny v aplikácií Instagram viceprezident spoločnosti Adam Mosseri. Tvorcovia obsahu a bežní užívatelia získajú viac kreatívnych možností v sekcii Príbehy.
Pribudnú nové nálepky, efekty a režimy pre tvorbu obsahu. Autor bude môcť publikum požiadať o finančný príspevok, ktorým by podporilo jeho tvorbu alebo napr. neziskovú organizáciu, ktorú prezentuje či zastupuje.
Pri komerčných príspevkoch užívateľ získa viac informácií o produkte, dokáže lepšie komunikovať s predávajúcim a samotný produkt, oblečenie, elektroniku a pod., si bude môcť kúpiť priamo v/prostredníctvom aplikácie.
Zlepšiť by sa mala aj kultúra komunikácie, ktorú narúšajú útočné komentáre, obťažovanie a ďalšie aspekty dobre známe aj z iných platforiem a sociálnych sietí. Nové funkcie Instagramu rozoberieme v samostatnom článku.
Facebook ako taký prejde najväčšími zmenami za posledné roky. Mobilná aj desktopová verzia absolvuje zmenu vzhľadu. Bude prehľadnejšia, jednoduchšia a v rozhraní uvidíme menej modrej farby, ktorá je pre Facebook typická. Aj v tomto prípade je cieľom Facebook zrýchliť, urobiť ho spoľahlivejším a hlavne bezpečnejším.
Sociálna sieť sa začne orientovať na Skupiny. Bez ohľadu na to, či sú súkromné, uzavreté, alebo verejné. Na Facebooku pôsobia desiatky a desiatky miliónov skupín, ktoré združujú ľudí s rovnakými záujmami a preferenciami.
Užívateľom sa zobrazí prispôsobený kanál s informáciami a novinkami zo všetkých skupín, v ktorých pôsobí. Facebook vám bude zároveň na základe vašej interakcie odporúčať ďalšie skupiny a komunity, ktoré môžu spadať do vášho okruhu záujmov.
Ak vás zaujme napríklad spravodajský príspevok o novej hre pre Xbox, Facebook vám zobrazí odporúčanie pre komunitu Xbox hráčov. Nástenka so spravodajskými informáciami sa upraví tak, aby ich bolo možné v skupinách zdieľať jednoduchšie.
Špecifické skupiny môžu mať odlišné funkcie. Skupina „Hľadám si prácu“ môže obsahovať napr. špeciálny formulár pre zverejňovanie pracovných ponúk. Tento formulár v skupine „Hráči hier“ nenájdete. Tá ale zase môže obsahovať špeciálny hráčsky chat.
Cez Facebook bude možné organizovať offline stretnutia s priateľmi alebo novými členmi v skupine. Postará sa o to nová funkcia Meet New Friends. Pre užšie väzby tu je Facebook Zoznamka, ktorá sa rozširuje do ďalších 14 krajín. Našu zatiaľ obchádza.
Všetky zmeny na sociálnej sieti a v uvedených aplikáciách prebehnú v najbližších týždňoch až mesiacoch. Niektoré však nebudú dostupné v našom regióne, napr. spomenutá zoznamka či expedovanie a platby za tovar v časti Marketplace (pre USA).
Inovácie sú zásadne a môžu zmeniť spôsob, akým sme doraz Facebook používali. Nádej sa vkladá hlavne do lepšej bezpečnosti, ochrany súkromia a spôsoboch, ktoré nebudú prispievať k rozdeľovaniu spoločnosti.
Radsej by mohli popracovat na tom, aby sa prispevky v skupinach radili od najnovsich (alebo aby si to jednotlivec mohol nejako nastavit) a clovek tak nemusel zbytocne rolovat, ci neprisiel o nieco zaujimave…teraz je to katastrofa toto