Žijeme v dobe, ktorá by sa dala opísať aj ako rozmach elektromobilov. Na cestách ich stretávame čoraz viac, na nových modeloch pracujú snáď všetky veľké automobilky. Hon za čo najzelenším autom však môže výrazne ovplyvniť nová štúdia nemeckých vedcov, ktorí zistili, že elektrické autá sú pre ovzdušie horšie ako tie, ktoré jazdia na diesel.
V štúdii z pera profesora na Kolínskej univerzite, Christopha Buchala, ktorá bola zverejnená len pred týždňom, sa totiž uvádza, že elektromobily zaťažujú ovzdušie o 11 %, resp. 28 % viac, než dieslové autá. Pri výpočtoch vedci vychádzali z emisií oxidu uhličitého vyprodukovaných pri výrobe batérií a pri výrobe elektriny v Nemecku.
Najväčšia vina na pleciach batérií
Najväčším previnilcom pri elektromobiloch sú pochopiteľne batérie, ktoré pozostávajú z prvkov ako kobalt, mangán a lítium. Pri ich ťažbe a spracovaní sa využíva obrovské množstvo energie, ktoré sa z veľkej miery prejaví na emisiách CO2.
Vedci si ako príklad zobrali batérie, ktoré sú súčasťou elektromobilu Tesla Model 3. Pri každom kuse sa vyprodukuje 11 až 15 ton CO2, čo rozhodne nie je málo. Pri nájazde 15 000 kilometrov ročne a 10-ročnej životnosti batérie tak teda každý prejdený kilometer predstavuje 73 až 98 gramov CO2.
To ale nie je koniec. Do rovnice totiž treba pridať aj emisie z výroby elektriny v Nemecku. Výsledkom je 156 až 181 gramov CO2 na prejdený kilometer, čo je viac než pri moderných dieslových motoroch.
EÚ má nerealistické plány a zlé definície
Európska únia jasne definuje elektromobily ako vozidlá s nulovými emisiami, čo štúdia jasne popiera. Okrem toho, do roku 2030 chce mať EÚ na cestách automobily, ktoré na kilometer vyprodukujú len 59 gramov CO2, čo zodpovedá za 2,2 litra dieslu alebo 2,6 litra benzínu. To je z pohľadu spaľovacích, resp. zážihových motoroch nerealistické. Aj z tohto dôvodu sa automobilky pomaly ale isto presúvajú k elektrickému pohonu už dnes.
Riešenie jednoduché aj nemožné zároveň
Jednoduchým riešením energetickej krízy by bol úplný prechod na obnoviteľné zdroje. Či už je to veterná, slnečná alebo hydro energia, dá sa to zvládnuť, o čom nás presviedča čoraz viac a viac západných krajín. Niektoré krajiny si však takúto energiu vyrobiť nevedia alebo je to pre nich ekonomicky neprijateľné riešenie.
Otvára sa teda priestor pre diskusiu. Sú elektromobily skutočne tak zelené ako sa o nich hovorí alebo by sme ich ďalej nemali nazývať vozidlami s nulovými emisiami? Dajte nám vedieť v diskusii nižšie!
Od momentu, keď dostanete elektromobil, nevyprodukuje žiadne emisie. Aj spaľovacie motory sa z niečoho vyrábajú, to tam nespomenuli? A tie suroviny v batériách by sa ťažili tak či tak. Po ďalšie, Teslu si ľudia kupujú, aby nemuseli po chvíľke kúpiť ďalšie auto, lebo batérie vydržia dlho a po novom ešte dlhšie
Všetko čo sa v EU predáva vo sa malo z ekologického hľadiska vyhodnocovať formou:
Ekologická záťaž pri vyrobe + ekologická záťaž pri likvidácii + emisie vyprodukované zariadením samotným + ekologická záťaž na výrobu „paliva‘ a spotrebného materiálu potrebného pre užívanie či servis daného ekologického výrobku.
To by zelené elektromobily dostali debakel
Rovnako ako aj rôzne výrobky s krátkou životnosťou. Ale to by sa mocipánom príliš nepáčilo keby veci vydržali dlho a nemuseli by sme stále kupovať nové.
Toto už sa fakt nedá čítať, to presviedčanie ropnej loby o ekologickosti a že v rámci klimatických zmien sa vlasne nič nedeje. Vždy ma poteší keď 3xdenne jazdím za dýmiacim TDI idiotom s úsmevom na tvári, ktorý práve svoje vozidlo doniesol z nemecká, lebo lacno, ale za horizont už nevidí nik, EK na SK zjavne bez problému.Ani ta ropa nebude večne pritekať, ale nad touto alternatívou sa asi veľa ľudí nepozastaví.Nevidim jediný dôvod prečo ostať v 19storočí.Vídím na diskusiách len ľudí, ktorý budú odsudzovať niečo, o čom nemajú ani šajnu a už vôbec v tom nesedeli a ich jediná predstava elektromobilu je predlžovačka natiahnuťá z jeho obývacej izby na 8 mom poschodí k jeho autu ktoré treba nabíjať 8hodín a prejde na tom 200km a samozrejme výroba batérií ktoru bude spochybňovať každá PETROL OIL spoločnosť hlavne v médiách. Som rád že je veľa ľudí ktorý vidia čo sa okolo nik deje a čo dýchajú a chcú zmenu aj keď je to zatiaľ o cene EV
.Skutočnosť už dnes je úplne iná ako s dojazdom aj rýchlosťou dobíjania a to je všetko ešte len na začiatku vývoja ako batérií tak elektomobility a hybridov+, alt. Vodík. Strechy budov, Fotovoltaika?Nikdo nič. Doba spaľovákov sa SKONČILA,, myslite s dobou a do 3rokov ceny elektra a budú pod úrovňou bežného benz. Diesel auta. Poz. SOM MAJITEĽOM VRTNEJ PLOŠINY V NÓRSKU