Slovensko už istú dobu bojuje s legislatívou, ktorá sa točí okolo lietania s dronmi. Odstrašujúce prípady nutnosti získať licenciu a tým pádom aj podstúpiť skúšky, od zakúpenia dronu odradilo množstvo záujemcov. Situácia však vôbec nie je taká zlá, ako sa zdalo.
Vyplýva to z informácií servera Aprop.sk, ktorý zisťoval ako sa k dronu stavajú všetky úrady, ktoré dozerajú alebo priamo pripravujú, resp. nasadzujú legislatívu. Medzi tie hlavné patrí napríklad Národný bezpečnostný úrad (NBÚ), Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) a samozrejme aj Ministerstvo obrany.
Odpoveď Ministerstva obrany milo prekvapila
Ministerstvo obrany na otázky položené inštruktorom pre vedenie bezpilotných prostriedkov a konateľom spoločnosti Apron s.r.o., Adama Kacvinského, odpovedalo viac-menej pozitívne. Tu sú hlavné body z odpovede:
- Ak zábery obsahujú parametre leteckého snímkovania, pilot musí mať povolenie od Ministerstva obrany.
- Ak sa zábery vytvárajú za účelom prezentácie, vizualizácie, reklamy, ilustračných záberov a pod. povinnosť žiadať Ministerstvo obrany o povolenie odpadá.
Rovnakého názoru je ako NBÚ, tak aj ÚGKK. V praxi to teda znamená, že nerobíš letecké snímkovanie podľa tejto definície, nič ti nehrozí. „Potvrdenie o priemyselnej bezpečnosti sa vyžaduje len vo vzťahu k leteckému snímkovaniu. Bezpečnostné previerky od používateľov dronov je možné vyžadovať iba v prípade použitia dronov na vykonávanie leteckého snímkovania podľa zákona o geodézii a kartografii,“ píše sa vo vyjadrení ÚGKK.
Samozrejme pri lietaní s dronom platia aj určité pravidlá, napríklad maximálna výška či vzdialenosť od pilota. Ako človek zodpovedný za dron by si samozrejme mal vedieť, kde sa lietať môže a nemôže. Práve takýmto témam sa venuje server Apron.sk.