Byť vlastníkom elektromobilu so sebou prináša veľa výhod aj nevýhod. Jednou z najväčších obáv (okrem dojazdu, pochopiteľne) potenciálnych majiteľov je aj prevádzka v zime, resp. v teplotách, ktoré často klesajú pod bod mrazu.
Ako je to však v skutočnosti? Sú elektromobily vhodné aj do našej zemepisnej šírky alebo sa im v krajine, kde je teplota -15 stupňov Celzia považovaná za normálnu oplatí radšej vyhnúť. Aj tejto téme sa venoval Nicolas Zart zo servera Cleantechnica.
Vraj lepšie ako autá so spaľovacím/zážihovým motorom
Zart pred elektromobilom vlastnil niekoľko vozidiel so spaľovacím motorom, takže porovnať vie pohľad z oboch strán. Elektromobily podľa neho problém so zimou nemajú žiaden, keďže prichádzajú so systémom, ktorý sa stará o životnosť batérií aj počas chladnejších dní. Tesla, napríklad, predáva špeciálny balíček „Sub-zero“, ktorý pozostáva z vyhrievaných zadných sedadiel, stieračov a ostrekovačov. Súčasťou všetkých ich elektromobilov je už v základe zahrievanie batérií, ktoré ich tak chráni pred neľútostnými poveternostnými podmienkami.
Podľa Zarta je veľkou výhodou fakt, že vám elektromobil v zime „naštartuje“ bez akýchkoľvek problémov. Nemusíte pritom kupovať špeciálny olej, ani sa ráno strachovať z toho, že si po otočení kľúčika spopod kapoty vypočujete zvuk lenivého štartéra, ktorému bežná autobatéria nedodáva veľa motivácie.
Nižšieho dojazdu sa podľa Tesly báť nemusíte
Elektromobily síce v zime môžu vykazovať nižší dojazd, ktorý je podmienený hlavne zohrievaním celého vozidla, no rovnaký dopad na dojazd podľa Zarta môžeme sledovať aj pri konvenčných automobiloch. Záleží len na uhle pohľadu.
S odstrašujúcimi výsledkami nedávno prišla štúdia od organizácie AAA (American Automobile Association), ktorá tvrdí, že elektromobily v zime môžu prísť až o 41 % dojazdu. Proti výsledkom sa odvolala samotná Tesla, ktorá zas tvrdí, že ich analýza elektromobilov, ktoré najazdili niekoľko miliónov kilometrov aj počas zimných mesiacov ukazuje, že reálny pokles predstavuje približne 1 %.