Komunikačnú aplikáciu WhatsApp mnohí z nás považujú za prirodzenú súčasť softvérovej výbavy svojho smartfónu. Pre niekoho je táto aplikácia vôbec najpoužívanejšia, čo sa komunikácie s blízkymi týka.
Či už platformu WhatsApp využívate sporadicky, alebo každodenne a intenzívne, pripomeňme si, kedy vlastne vznikla a aké dôležité míľniky po ceste do súčasnosti dosiahla.
WhatsApp ako aplikáciu založil a spustil so svojím tímom človek menom Jan Koum. Jednoduchá komunikačná appka bola po prvý krát online 24. februára 2009, a to ako pre Android, tak iOS. Väčšiu aktualizáciu získala následne v budúcom roku v júni.
Popri zasielaniu textových správ, obrázkov a videí pribudla podpora pre lokalizačné služby. Vďaka jednoduchému a spoľahlivému prevedeniu sa aplikácia stala behom krátkej chvíle veľmi obľúbenou. Počiatočný záujem a hlavne kladné skúsenosti len podporoval rast užívateľskej základne, ktorý vlastne trvá dodnes.
V roku 2013 prišla ďalšia významná inovácia – hlasové správy. Pre odovzdanie posolstva stačilo ťuknúť na ikonu mikrofónu a povedať všetko potrebné. Ideálny spôsob napr. pri kráčaní po rušnej ulici alebo v situáciách, kedy sa vám jednoducho nechce vyťukávať dlhší text.
Kľúčovým rokom bol rok 2014. Počet aktívnych užívateľov služby prekonal hranicu 500 miliónov. V tomto roku zároveň prevzal aplikáciu Facebook za astronomickú sumu 21,8 miliardy dolárov. Na asi 50-členný tím, ktorý v tej dobe na WhatsApp-e pracoval, poriadna kopa peňazí.
Pôvodne sa oficiálne pracovalo s predajnou cenou na úrovni 19 miliard dolárov. Hodnote transakcie však ešte dopomohol rast cien obchodovateľných akcií spoločnosti Facebook. V rovnakom roku WhatsApp taktiež zaviedol dve modré fajky – symbol doručenej a videnej správy.
Ok roku 2015 môžeme na WhatsAppe odpisovať aj cez počítač. V desktopovej verzii dostupnej pre internetové prehliadače stačí smartfónom zoskenovať QR kód a komunikácia je okamžite k dispozícii.
V roku 2016 pribudli videohovory, end-to-end šifrovanie pre potreby naozaj súkromnej komunikácie a v tomto roku už platformu na mesačnej báze pravidelne využívala 1 miliarda ľudí. Aplikácia začiatkom roka 2016 prestala žiadať ročnú platbu za používanie vo výške 0,99 €.
V tomto roku sa tak stala oficiálne bezplatnou aplikáciou, aj keď uvedený model komercializácie nikdy poriadne nefungoval.
V minulom roku WhatsApp dosiahol hranicu 1,5 miliardy aktívnych užívateľov. Pribudli nálepky, tzv. Status, teda akási obdoba Príbehov, skupinové volania a podpora pre biznis klientelu.
Tvorcovia si pri príležitosti tohto výročia pripravili krátke video, ktoré si môžete pozrieť nižšie. My prajeme všetko najlepšie a tešíme sa na ďalšie vylepšenia aplikácie.