Ako už možno viete, od 1. apríla vstúpi do platnosti nová povinnosť pre podnikateľov vo forme eKasy s online pripojením do systému Finančnej správy. Štátu má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a podnikateľom zjednodušenie komunikácie so štátom a potenciál pre inovácie.
Nové riešenia pokladníc okrem online pripojenia majú priniesť mnohé vlastnosti, ktoré podnikateľom môžu uľahčiť život. Všetky bločky z pokladníc budú po novom obsahovať aj QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu.
Od 1. apríla 2019 bude pripojenie na systém Finančnej správy, a teda zavedenie elektronickej registračnej pokladne (eKasa) pre nových používateľov povinné a od 1. júla 2019 sa bude povinnosť vzťahovať už na všetkých. Podľa údajov Finančnej správy a Slovenskej komory daňových poradcov je v súčasnosti v prevádzke vyše 230 000 elektronických registračných pokladníc. Okolo 90 000 kusov budú podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru.
Podľa prieskumu agentúry Ipsos o tejto povinnosti síce vie, ale nemá žiadne informácie pätina podnikateľov. Základné informácie má vyše polovica a detailné informácie má 20 %. EKasu, resp. riešenie pripravené na eKasu zatiaľ nemá 75 % opýtaných. Napriek tomu, že eKasu vnímajú ako novú povinnosť, vidia v nej aj mnohé výhody, ako napríklad zjednodušenie komunikácie so štátnou správou, potenciál pre inovácie či jednoduché ovládanie.
V Česku už pre dvoma rokmi
V Česku už systém elektronickej evidencie tržieb (EET), teda eKasy platí od decembra 2016. Zavedenie systému so sebou prinieslo aj viacero výhod. „České reštaurácie po štarte EET začali výrazne viac prijímať platby kartou,“ povedal výkonný riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov mobilných sietí v Česku, Jiří Grund. Nutnosť online pripojenia využili tamojší mobilní operátori, ktorí priniesli ucelené riešenia. „Aj na tomto trhu došlo k liberalizácii, ktorá mala za následok zníženie cien registračných pokladní,“ doplnil Grund. Na systéme elektronickej evidencie už funguje aj Chorvátsko od 2013.
Ekasa od O2
Systém eKasy založený na skúsenostiach z Českej republiky a rovnako aj Chorvátska prinesie na Slovensko aj operátor O2. Okrem kompletného riešenia pokladne, POS terminálu a tlačiarne odskúšaného na českom aj chorvátskom trhu vie operátor poskytnúť samozrejme automatické pripojenie na dátovú sieť. „Sme pripravení ponúknuť podnikateľom komplexné riešenie eKasy, ktoré zahŕňa nielen pripojenie, ale aj zariadenia spolu s doplnkovou výbavou. Využívame pri tom skúsenosti z Česka a Chorvátska prispôsobené pre rôznych podnikateľov od drobných živnostníkov až po veľké prevádzky,“ hovorí Tomáš Masár, riaditeľ stratégie O2.
V tomto momente prebieha certifikácia zariadenia Finančnou správou a O2 by ho chcelo dať podnikateľom k dispozícii koncom marca, t.j. ešte pred vznikom povinnosti 1. apríla.
Cena za eKasu
„Našim cieľom je, aby sme prišli s najvýhodnejším riešením, ktoré podnikateľov nielenže nezaťaží, ale odbremení od rôznych povinností. Tým je aj úvodná platba, ktorá bude predstavovať 2 eurá a zvyšok umožníme podnikateľovi platiť formou splátok,“ hovorí T. Masár. Mesačná platba za eKasu bude 25 eur, v čom je zarátaná splátka zariadenia (5 eur mesačne) a celková služba eKasy (licencia za softvér, chránené úložisko, aktualizácie, technická podpora a pripojenie zariadenia). Cena zariadenia pri platbe v hotovosti je 218 eur, ktorú si zákazník môže znížiť o bonus vo výške 96 eur pri jej dvojročnom využívaní.
Ak to urobia tak, ako v Česku, tak zbohom. Česi vo veľkom rušia O2 pokladnice. Hlavným dôvodom je zvýšenie mesačných poplatkov a úbohý servis zariadení, kde od Vás zoberú za výjazd servisáka 1000Kč, neopravia to na mieste. Musíte si sami pokladnicu odniesť na 02 predajňu a na opravu čakáte 30dní. Už mi pripadajú, ako obchodný reťazec, ktorý predáva a poskytuje všetko a nič poriadne. A potom ešte pri zrušení zmluvy zaplatíte zmluvnú pokutu ako bonus.