Trenčín bude prvým slovenským mestom, ktoré do komunikácie s obyvateľmi zaradí aj prvky umelej inteligencie. Projekt realizuje víťaz inovačnej súťaže Ideas and Solutions, tá je súčasťou projektu OpenMaker, ktorý manažuje spoločnosť Centire.
Väčšina obyvateľov miest vo veku 18 – 40 rokov uprednostňuje pri komunikácii so spoločnosťami a firmami formu posielania správ – messaging, pred telefonovaním, e-mailom či SMS. Preto najvhodnejším komunikačným prostriedkom na efektívne fungovanie samosprávy je práve táto forma. Ako príklad slúži mesto Trenčín, ktoré rozbieha „Smart komunikácia s obyvateľmi mesta,“ projekt v spolupráci s bot.media. Trenčín má jasnú víziu približovania sa k moderným európskym mestám, k čomu patrí aj podpora a realizácia tzv. smart projektov.
Inovatívna technológia Smart City – A.I. chatbot je postavená na oceňovanej platforme spoločnosti bot.media, kombináciou hybrid human + A.I., s vlastným developerským tímom.
Personalizovaná komunikácia
„Podstata fungovania bude v interaktívnej personalizovanej komunikácii medzi Trenčínom a obyvateľmi o hlavných témach mesta, ako sú aktuality, pozvánky na kultúrne podujatia, zmeny v organizácii dopravy, upozornenia na opravy, pripomienky k úradnej tabuli a informácie z mestského zastupiteľstva. Občania si budú môcť zvoliť informácie, ktoré chcú prednostne dostávať prostredníctvom „chatbota“ v aplikácii Messenger, ako aj formou webchatu. Ak chce mesto komunikovať s obyvateľmi, malo by kopírovať správanie obyvateľov, byť transparentné a aktívne prítomné tam, kde sú jeho obyvatelia každý deň,“ povedal Patrik Serbin zo spoločnosti bot.media, ktorá projekt realizuje ako víťaz inovačnej súťaže Ideas and Solutions. Náklady na realizáciu sú odhadované na 65 000 eur.
Čo je to chatbot?
A.I. chatbot je unikátny počítačový program, ktorý simuluje konverzáciu obvyklú medzi ľuďmi. Chatbot dokáže v reálnom čase a vo veľkom objeme komunikovať s viacerými ľuďmi naraz. Vie prispôsobovať a personalizovať komunikáciu podľa kontextu konverzácie, správania či preferencií obyvateľov.
Dokáže sa tiež prostredníctvom A.I. technológie sám učiť a kontinuálne zdokonaľovať. „Chatbot je k dispozícii obyvateľom a návštevníkom mesta nepretržite v ktorúkoľvek dennú i nočnú hodinu. Vie tiež vykonávať rôzne užitočné funkcie ako navigácia, notifikácie, príjem audio/video podnetov, zobrazovanie médií a veľa iného,“ doplnil Serbin.
Už tento rok
Projekt má dve fázy, ktoré budú spolu trvať 6 mesiacov. Momentálne sa pripravuje prvá fáza – Štúdia uskutočniteľnosti. „Po úspešnej verejnej súťaži na nový web mesta Trenčín prichádzame s moderným spôsobom, ako komunikovať so samosprávou. Stále hľadáme spôsoby, ako viac a transparentnejšie komunikovať s obyvateľmi. Preto sledujeme ako medzi sebou obyvatelia komunikujú a snažíme sa k nim priblížiť práve tým spôsobom, ktorý je im najpohodlnejší. Okrem Trenčína funguje podobná forma komunikácie aj vo svetových mestách ako sú Viedeň, Berlín či Singapur. Očakávame, že do skúšobnej prevádzky sa Smart City – A.I. chatbot dostane už v priebehu tohto roku,“ povedal viceprimátor Trenčína Patrik Žák.