Ešte koncom augusta sme sa dočkali nových grafických kariet GeForce RTX, ktorými Nvidia nahradila modelový rad GTX. Hviezdou predstavenia tentokrát nebol výkon, ale DLSS a Ray Tracing. Tieto dve špičkové technológie obohatia herné prostredie podporovaného titulu o tak dychberúce vizuálne detaily, že jednoducho nebudete veriť vlastným očiam.
Mne osobne sa dostal do rúk kúsok z dielne taiwanskej spoločnosti GIGABYTE. Má označenie GeForce RTX 2070 a dostala 8 GB pamäť GDDR6. Konštrukcia v tomto prípade pozostáva až z troch tichých ventilátorov WINDFORCE, pestrofarebného RGB osvetlenia a čo sa týka prítomných portov, k dispozícii je ako klasika v podobe HDMI, tak aj 3x DisplayPort či 1x obojstranné USB C.
Technická špecifikácia
- 12 nm výrobná technológia
- platforma RTX
- architektúra Turing
- grafický procesor TU106
- takmer 11 miliárd tranzistorov
- základný takt 1 620 MHz
- 2 304 CUDA jadier
- takt pamäte 14 000 MHz
Herná zostava, na ktorej som túto modernú grafickú kartu testoval, zahŕňa procesor Intel Core i5, 8 GB operačnej pamäte RAM a 600 W zdroj. Viac detailov nájdete na screenshotoch z aplikácie CPU-Z nižšie. Ak niekoho zaujíma aj monitor, zobrazovanie mi po celý čas zabezpečoval UltraWide kúsok s IPS panelom a 2K rozlíšením z dielne juhokórejského giganta LG.
No dobre, konkrétny model aj počítačovú zostavu už poznáme. Teraz hodíme očko na výsledky zo syntetických benchmarkov a potom sa pustíme na moje skúsenosti z niekoľko týždňového používania. Testovanie zahŕňalo Overwatch, PUBG a Battlefield V, aby som si mohol na vlastnej koži vyskúšať, čo všetko dokáže ambiciózna technológia Ray Tracing a aký má vôbec dopad na samotné hranie.
Syntetické benchmarky
Ako už bolo spomínané, nový modelový rad RTX nie je iba o výkone. Medzigeneračne neporástol až tak ako mnohí očakávali, čo však Nvidia na druhú stranu vykompenzovala obohatením grafiky o takzvané sledovanie lúčov alebo využitím umelej inteligencie. Tejto téme sa budeme venovať o niečo neskôr. Najskôr sa pozrieme na to, čo možno očakávať od výkonnejšieho hardvéru. Teda aspoň v benchmark aplikáciách, ako je GFXBench a Superposition Benchmark. Z FurMarku mám zase výsledok záťažového testu.
GFXBench
Aplikácia GFXBench udelila výkonu testovanej grafickej karty o málo vyššie skóre ako dostala karta GTX 1080. Bolo to ale naozaj len tak tak. Keď som prehodil DirectX 12 za Vulcan, tak sa rozdiel medzi dvomi generáciami ešte zmenšil.
Superposition Benchmark
GeForce RTX 2070 dostala v Superposition Benchmark necelých 5 300 bodov. Keď ich porovnáte s výsledkom modelu GTX 1070, tak je na tom približne o 1 300 bodov lepšie. V porovnaní s GTX 1080 má na konte asi o 500 bodov viac. Súboj s podstatne výkonnejšou RTX 2080 prehrala o 2 000 bodov.
FurMark
Grafická karta si počas záťažového testu udržala maximálnu teplotu na 72 stupňoch Celzia, čiže parádička. Celé to trvalo niečo cez pol hodinu, pričom som nechal debnu s dvomi ventilátormi na cirkuláciu vzduchu celý čas zatvorenú. Chladiaci systém karty tvoria 4 precízne rozmiestnené rúrky z kompozitnej medi, ktoré výrobca okorenil až tromi ventilátormi WINDFORCE s dômyselne prevedenými 80 mm čepeľami, čo pri používaní tohto kúsku i adekvátne pocítite na konštantne podávanom grafickom výkone.
Skúsenosti z používania
Keďže je reč o grafickej karte za približne 500 eur, odrážali to aj moje očakávania. Sklamaný som však rozhodne nezostal. GeForce RTX 2070 mi dokázala poskytnúť tak skvelý zážitok z hrania, že ju musím teraz vychváliť z každej jednej strany. A to bez akéhokoľvek preháňania.
Či už išlo o PUBG, Overwatch alebo Battlefield V, ani v jednom prípade má novinka z dielne Nvidia nesklamala. Spomínané herné tituly na nej bežali pri plynulom obraze. Nastavenia grafiky boli pritom zakaždým tak na 80 percentách z plného potenciálu. Výkon navyše nekolísal ani po pár hodinách takmer nepretržitého hrania, čo má v prstoch predovšetkým precízne prevedené chladenie od inžinierov z GIGABYTE. Ako bolo spomínané, používateľ sa môže spoľahnúť na ničím nerušený zážitok z hrania.
Technológia Ray Tracing
Hlavnou hviezdou tu je technológia sledovania lúčov, ktorá obohatí herné prostredie o dychberúce detaily. Jedinou podmienkou je, aby ste mali nainštalovaný niektorý z podporovaných titulov. Veľa ich zatiaľ nenájdete, no ak padne reč na ich kvalitku, tak nemám absolútne žiadne výhrady. Predovšetkým, keď zapnete novinku s názvom Battlefield V.
„Táto technika je schopná vytvárať veľmi vysoký stupeň vizuálneho realizmu, ktorý je zvyčajne vyšší ako pri typických renderovacích spôsoboch,“ vysvetľuje Wikipédia, pričom dodáva, že všetko na úkor výkonu. Ten by ale mala vykompenzovať tiež prítomná technológia DLSS. O tej ale až trošku neskôr.
Prácu renderovacej techniky Ray Tracing si všimnete na realisticky zobrazenom svetle, sofistikovaných tieňoch a najmä vtedy, keď vedľa vás niečo vybuchne alebo keď vystrelíte zo zbrane. Každá jedna explózia alebo čo i len malý výstrel totiž vytvorí vo vašej bezprostrednej blízkosti doslova brutálne vizuálne ródeo. Niekoľko sekúnd trvajúce záblesky bude vďaka tomuto výdobytku modernej éry vidieť na každom jednom lesklom povrchu okolo vás. Osobne tomu hovorím grafika na steroidoch.
Hranie prostredníctvom počítačov tak naberá vďaka tejto skvelej inovácii z dielne spoločnosti Nvidia a jej revolučnej architektúry Turing úplne nový rozmer, ktorý opäť zblížil diela herného priemyslu s realitou. Nič podobné zatiaľ neponúka žiadna iná konkurenčná grafická karta na pultoch obchodov. Iba kúsky z modelového radu RTX vrátane cenovo dostupného modelu GeForce RTX 2060.
Deep Learning Super-Sampling
Ďalšiu čerešničku na torte reprezentuje pokročilá technológia s názvom Deep Learning Super-Sampling (alebo len jednoducho DLSS), ktorá zapája do renderovania neurónovú sieť, čiže umelú inteligenciu. Vďaka tomu je potom na monitore vidieť ostrejší obraz, a to bez toho, aby karte klesol výkon. Práve naopak, pri hraní ešte dokonca stúpne.
Výrobca spomína až 2x väčšie kapacity ako ponúkajú grafické karty s konvenčnými anti-aliasing technikami. Najviac zo všetkého tu ale vyzdvihuje vyššie aj stabilnejšie fps. Podmienkou však je, aby bol v grafických nastaveniach hry zvolené 4K rozlíšenie. Netreba pritom vlastniť drahý 4K monitor. Vraj stačí Quad HD alebo dokonca i Full HD obrazovka.
„Technicky, DLSS v skutočnosti renderuje obraz pri nižšom rozlíšení, nad 1440p, aby do procesu zapojila AI, ktorá ho natiahne na cieľové rozlíšenie,“ píše server pcgamesn.com. Tým v podstate odbremení grafickú kartu.
Záver
Po niekoľkotýždňovom testovaní môžem bez obáv povedať, že karta GeForce RTX 2070 nadchne i náročnejšieho používateľa.
Keď ju skombinujete s dobrými komponentmi a pripojíte k nej kvalitný 2K monitor v UltraWide formáte, tak mi môžete veriť, že budete mať obrovské problémy prestať hrať. Bude vás to totiž nesmierne baviť. Predovšetkým, keď okúsite čaro real-time Ray Tracingu. Výkonovo je na tom trošku lepšie ako model GeForce GTX 1080, takže si s ňou užijete akýkoľvek súčasný titul pri naozaj solídnej úrovni kvality grafiky a zároveň i hrateľnom aj relatívne stabilnom fps. Stačí sa iba chvíľu pohrať s nastaveniami.
Pokiaľ vás nedrží rozpočet, tento model odporúčam každému, kto si potrpí na schopnej hernej stanici. Ak si ho však nemôžete dovoliť, no túžite po spomínanej vizuálnej technológii, tak v takom prípade odporúčam len nedávno predstavený kúsok RTX 2060 so slabším výkonom. Ten by mal byť po príchode na trh približne o dve stovky lacnejší.
Karta za 500€ A v hre betlfild 40-50 fps? No To je toto robota teda. To Je na hranici sekania
S DLSS to bude podstatne viac 🙂