Online gigant Facebook má na krku ďalší škandál, ktorý sa dá len ťažko prehliadnuť. Aby toho nebolo málo, nie je jediným hriešnikom. Môže si podať ruku s ďalším veľkým hráčom online sveta, spoločnosťou Google.
Ako sa ukázalo, obe spoločnosti zneužili systém výrobcu Apple pre testovanie aplikácií, ktorý je určený iba pre vývojárov a má výhradne interný charakter. V rámci tohto systému je možné do iOS zariadení nainštalovať aplikácie z externých zdrojov – mimo oficiálneho obchodu Apple App Store.
Facebook zneužil Developer Enterprise Program pre zbieranie podrobných údajov od bežných iOS užívateľov. Tých motivoval k inštalácii špeciálnej aplikácie Facebook Research formou finančnej odmeny vo výške 20 dolárov mesačne + bonusy. Dialo sa tak od roku 2016.
Facebook na oplátku získaval pomocou tejto aplikácie od užívateľov, mimochodom vo veku od 13 do 35 rokov, komplexné údaje o ich aktivite v zariadení a na internete. Okrem úplného prístupu k sieťovým službám dokázal Facebook získať napr. aj históriu objednávok užívateľov v e-shope Amazon.
Ľudí zapojených do projektu Facebook jednoducho vyzval, aby mu zaslali snímku obrazovky so žiadanými podrobnosťami. Zber citlivých osobných údajov tak povýšil na maximálnu úroveň.
Facebook túto iniciatívu, ktorú nazýva „výskumom“, ukryl za projekt nazvaný ako Atlas. Až do momentu inštalácie aplikácie Facebook Research nebolo zrejmé, že za ním stojí spoločnosť Facebook.
Facebook pre dobre informovaný server TechCrunch priznal existenciu projektu zameraného na zbieranie dát a analyzovanie zvyklostí užívateľov. Pár hodín na to, po prevalení škandálu, dodal, že aplikáciu Facebook Research pre iOS odstaví.
Tento krok je ale bezpredmetný, keďže zakročila samotná spoločnosť Apple.
Tá zrušila vývojárom Facebooku platnosť certifikátu Enterprise, keďže podľa Apple došlo k jasnému porušeniu podmienok pre jeho využívanie. To môže Facebooku skomplikovať podnikanie. Enterprise Developer program totižto slúži pre potreby vývoja ďalších aplikácií ako Messenger či Instagram, ktoré Facebooku patria.
Pre aké účely Facebook zbieral podrobné dáta asi vysvetľovať netreba. Môže vďaka nim presnejšie cieliť reklamu, čo mu zabezpečuje vyššie príjmy. Tie najaktuálnejšie nakoniec predčili očakávania analytikov. V Q4 2018 Facebook zaznamenal príjmy vyššie o 30 percent. Pripísal si 16,64 miliardy USD, z toho čistý zisk 6,88 mld. USD.
Druhým na rane je Google. Ten taktiež zneužíval program Enterprise Developer spoločnosti Apple, ktorý je určený pre internú distribúciu aplikácií. Aplikácia spoločnosti Google, pomocou ktorej údaje od užívateľov zbierala, sa nazýva Screenwise Meter.
Táto aplikácia je viac ako len podobná tej od Facebooku. Funkcionalita je v podstate rovnaká. Google nabádal k inštalácii aplikácie iOS užívateľov starších ako 18 rokov. V niektorých prípadoch sa však mohli zapojiť aj mladšie ročníky (od 13 rokov pri účasti v rodinnej skupine s dospelým členom).
Aj v tomto prípade mohli zapojení členovia získať rôzne odmeny.
Google na rozdiel od Facebooku konal transparentnejšie. Na oficiálnych stránkach k projektu, ktoré medzičasom odstránil, informoval o funkciách aplikácie a o tom, na čo slúži. Opísal tiež, aké údaje zbiera. Google vo vyjadrení pripomenul, že inštalácia aplikácie bola vždy dobrovoľná.
Online gigant aplikáciu Screenwise Meter pre iOS vypol rovnako promptne ako Facebook. Pridal tiež ospravedlnenie a svoje konanie označil za chybu. Otvorenejší a ľudskejší prístup ale spoločnosť Google v žiadnom prípade neospravedlňuje.
Spoločnosť porušila podmienky programu Apple Developer Enterprise rovnako hrubo ako Facebook. Rozdielom je, že Apple zatiaľ platnosť certifikácie v prípade spoločnosti Google nezrušil. To sa však môže veľmi rýchlo zmeniť a nečudovali by sme sa, keby sa tak stalo.