Pri slovnom spojení ruský smartfón vám možno na myseľ príde Yota Phone – inteligentný mobilný telefón s dvoma displejmi, ktorý sa dočkal troch generácií. Aj keď ide o pomerne jedinečné zariadenie, veľkým hráčom v mobilnom priemysle príliš nekonkuruje.
Už schopnejšie pôsobí Yandex Phone, novinka ruskej online spoločnosti, ktorá má na domácom trhu významné postavenie. Spoločnosť Yandex je neformálne prezývaná aj ako „ruský Google“.
Táto spoločnosť prevádzkuje online vyhľadávač, digitálnu platobnú peňaženku, hudobnú službu, mapy alebo dokonca modernú osobnú prepravu na štýl projektov Uber či Taxify. Ak by sme všetky služby tejto spoločnosti spočítali, je ich niekoľko desiatok.
Na trhu v Rusku má vyhľadávanie Yandex nadpolovičný podiel. V celosvetovom meradle mu ale patrí podiel menší ako jedno percento. Yandex oficiálne vstúpil do sveta inteligentných mobilných telefónov zariadením Yandex Phone.
Je pomerne dostupné. Stojí po prepočte asi 237 EUR a výbavou spadá niekde do širokej strednej triedy. Z hľadiska dizajnu je prístroj skôr konzervatívny až fádny. Smartfón má 5,65-palcový displej s dostatočným rozlíšením 2 160 x 1 080 pixelov a využíva čipset Snapdragon 630.
Chod ďalej zabezpečuje operačný systém Android 8.1 Oreo a nechýba duálny fotoaparát s rozlíšeniami 16 Mpx/5 Mpx, ktoré sú doplnené prednou 5 Mpx selfie kamerou. Skôr ako hardvér zaujme softvér, ktorý sa priamo integruje s hlavnými digitálnymi službami spoločnosti Yandex.
Prekvapením je digitálna asistencia Yandex Alice ovládaná aj hlasom, ktorá dokáže vykonať 34 000 rôznych operácií. Objednáte si jedlo, odvoz, kúpite si letenku, vyhľadáte miestnu firmu, ku ktorej sa necháte navigovať a tak podobne. Služba sa tak správa podobne ako napr. Amazon Alexa, Google Assistant alebo Siri od Apple.
Ako zariadenie a ekosystém funguje v užívateľskej praxi je zatiaľ neznáme. Novinka Yandex Phone sa totižto začne predávať až od zajtra (7. december) prostredníctvom oficiálnej stránky výrobcu a pár ďalších maloobchodných predajcov.
Netreba očakávať, že sa Yandex Phone začne predávať mimo domáceho trhu.