Slováci sa v uplynulých dňoch dočkali mobilnej aplikácie, ktorá dostala jasnú úlohu – spríjemniť cestovanie vlakom. Ideme vlakom od Železničnej spoločnosti Slovensko vyniká moderne vyzerajúcim prostredím, intuitívnym ovládaním a jej používatelia si môžu priamo v nej kupovať cestovné lístky. Stačí nájsť spoj, vybrať triedu vrátane miesta a potom už iba zaplatiť platobnou kartou.
Samozrejme, nájdu sa tu aj nedostatky, no tie postupom času vyrieši zopár šikovných aktualizácií. Preto im netreba venovať až tak veľkú pozornosť. Rovnako stojí za zmienku, že si v týchto dňoch stiahneme iba verziu pre Android. Tá pre iOS vraj príde už čoskoro.
Recenziu začnem už tradične dizajnom, pri ktorom som sa tentokrát rozplýval.
Používateľské prostredie
Ako už bolo spomínané, aplikácia Ideme vlakom dostala veľmi pekné a predovšetkým prehľadné používateľské prostredie v červenom kabáte, kde nebude mať problém s orientáciou ani technicky menej zdatný jedinec. Z vizuálneho uhla pohľadu vás teda rozhodne nič nesklame ani nezaskočí. Vývojári si dali na tejto oblasti mimoriadne záležať a ja ich za to musím teraz pochváliť.
Keď aplikáciu spustíte, na displeji uvidíte úvodnú obrazovku so šikovnými vyhľadávacími nástrojmi, podrobným filtrom a zoznamom obľúbených trás, aby ste nemuseli robiť to isté stále dokola. Ide o položku z hlavnej ponuky s názvom Sprievodca, kde máte k dispozícii gro hlavnej funkcionality tejto podarenej softvérovej novinky.
Ponuka okrem iného pozostáva ešte aj z položky Aktuálne cesty, História ciest a Nákupný košík.
Pri hľadaní spoja sa využívajú štyri základné políčka – odkiaľ, kam, dátum a čas. Otvorenie filtra sprístupní aj možnosť zobrazovať iba priame spoje, určovať maximálny počet prestupov a vyberať typ spoja. Používateľ môže ale vlaky filtrovať i podľa toho, či mu umožňujú prepravovať bicykel alebo či ponúkajú priestor pre ľudí na vozíčkoch, respektíve pre deti.
No dobre, používateľské prostredie už viac-menej poznáme, preto nastal čas, aby sme sa presunuli na samotnú funkcionalitu aplikácie.
Funkcionalita
Aby ste mohli kupovať vlakové lístky, potrebujete najskôr vytvoriť nový používateľský profil.
Váš existujúci účet zo slovakrail.sk vám je ale zbytočný. Teda aspoň zatiaľ, pretože Železničná spoločnosť Slovensko neprepojila databázu webu s databázou Ideme vlakom. Z toho vyplýva, že pri nákupe cestovných lístkov nemožno využívať zaužívaný kreditný systém. Kvôli tomu si aplikácia v Google Play Store vyslúžila celkom ostrú kritiku.
Netreba však nič registrovať, iba vyplniť pár políčok s vyžadovanými údajmi ako meno, e-mail, veková skupina alebo zľavová kategória. Rovnako treba zadať i vaše registračné číslo cestujúceho, bez ktorého nedokončíte platbu. Pokiaľ ho nemáte, treba navštíviť web slovakrail.sk a uskutočniť registráciu.
Ak tak nespravíte hneď na začiatku, budete musieť vypĺňanie políčok opakovať pri každom jednom nákupe.
Celý proces vám nezaberie viac ako pár sekúnd, pretože netreba klikať na žiadne potvrdzujúce odkazy a ani nič podobné. Keď ho dokončíte, od toho okamihu môžete začať s plnohodnotným používaním. Treba však počítať s tým, že keď aplikáciu preinštalujete, stratíte všetky uložené dáta.
Všetko začína nájdením správneho spoja. Keď sa vám to podarí, kliknete naň a v tom okamihu uvidíte na displeji pred vami hneď viacero možností. Zákazník si tu vyberá triedu vrátane miesta na sedenie a keď tak spraví, v nákupnom košíku mu pribudne nová rezervácia. Na zaplatenie dostane 10 minút. Ak tak nespraví, rezervácia po uplynutí tejto doby nadobro zmizne.
Pri platení sa dá využiť jedna z troch možností. Prvou je platobná karta Visa alebo MasterCard, druhou masterpass a tou treťou zase MasterCard Mobile.
Po dokončení posledného kroku uvidíte v položke Aktuálne cesty čerstvo pridaný cestovný doklad, ktorý tvorí aj QR kód. K zakúpenému lístku sa navyše dostanete aj vtedy, keď budete náhodou offline (napríklad kvôli zlému signálu). Preto mi nechýbal chýbajúci export do úložiska smartfónu. Nie je jednoducho potrebný.
Nedostatky aplikácie
Menšou nevýhodou tu je, že sa prostredníctvom Ideme vlakom nedajú zaobstarať týždenné alebo mesačné cestovné lístky, čo zrejme odradí pravidelných zákazníkov. Okrem prepojenia s databázou účtov slovakrail.sk mi ale chýbala i história hľadania, aktuálna poloha vlaku alebo zobrazovanie meškania jednotlivých vlakových spojov, pričom môjmu bystrému očku neušla ani jedna drobná vizuálna chyba v používateľskom prostredí.
Sprievodca zobrazuje aj oranžovú ikonku s lupou, ktorá vás okrem iného vracia na začiatok obrazovky. Keď ju však použijete druhýkrát po sebe, prestane plniť svoj sekundárny účel. To znamená, že po kliknutí zostanete na konci práve otvorenej položky.
Ako som ale už spomínal, každý jeden nedostatok tejto čerstvej mobilnej aplikácie možno odstrániť sprístupnením aktualizačného balíčka, takže nejde o žiadnu katastrofu.
Záver
Tento kus softvéru by nemal chýbať žiadnemu modernému Slovákovi, ktorý využíva na prepravu vlaky. Netreba si totiž zakaždým pýtať lístok od pani za okienkom na vlajkovej stanici a dokonca ani otvárať internetový prehliadač. Všetko, čo potrebujete na zabezpečenie cestovných dokladov, nájdete priamo v jednej aplikácii. Ide tu teda predovšetkým o komfort, čo sa vývojárom i podarilo dosiahnuť.
Ideme vlakom môžem označiť za súčasť povinnej výbavy našich smartfónov, hoci sa nájdu ľudia, ktorých súčasné nedostatky odradia. Tým odporúčam ešte nejakú chvíľu počkať na príchod vylepšení a opráv v podobe aktualizácie. Myslím si, že je to otázkou niekoľkých dní, prinajhoršom týždňov.