Možno si spomínate na prípady, keď po aktualizácii na novú verziu iOS prestali fungovať niektoré iPhony. Presnejšie prestali fungovať tie iPhony, ktoré boli opravené v neoriginálnych servisoch.
Apple sa tak snažil svojím spôsobom potrestať ľudí, ktorí chceli na oprave už aj tak drahého zariadenia ušetriť. Vyzerá to tak, že tieto praktiky Apple rozšíri aj o svoje počítače a notebooky.
Ako server Motherboard informoval, Apple mal pre opravy zaviesť akúsi formu DRM ochrany pred neautorizovanými servismi. Nové opatrenia sa týkajú tohtoročných notebookov rady MacBook Pro s čipom T2 a desktopových iMac Pro.
Pri výmene určitých komponentov si bude musieť autorizovaný servis stiahnuť vlastnú aplikáciu od Apple, ktorá má pre daný model „povoliť“ opravu. Informácie o nových komponentov sa potom nahrajú do T2 čipu, ktorý ich fungovanie v novom systéme povolí.
Problém nastáva vtedy, ak by napríklad neautorizovaný servis takýto softvér nemal. V zariadení by mohol vymeniť spomínané komponenty, no vzhľadom na to, že by neboli „odobrené“ aplikáciou od Apple, systém by jednoducho nefungoval. Samotná aplikácia sa volá Apple Service Toolkit 2 System Configuration Suite a dostanú ju všetky autorizované servisy, no nikto iný. Zároveň sú, uhádol si, podstatne drahšie než neautorizované servisy, ktoré by v mnohých prípadoch opravu zvládli rovnako dobre.
Dostávame sa teda do situácie, keď si môžeme položiť otázku či si dané zariadenia skutočne kupujeme alebo sa stávame len akýmisi „prenajímateľmi“. Ak si s notebookom alebo počítačom, za ktorý som zaplatil plnú sumu nemôžem robiť, čo chcem, som jeho majiteľ? Podľa Apple áno.
Momentálne ešte opravy fungujú, čo vyskúšali technici z iFixit. V pravidlách Apple servisov sa už však uvádzajú nové podmienky, takže je len otázkou času, do kedy to tak ostane.
To je aký už toto hnus. Ešte že som není ich „fun-boy“.