Prípadov na internete sú desiatky. Človek si ide kúpiť nový smartfón (hlavne cez bazár), minie naň niekoľko sto eur a nakoniec mu príde lacná imitácia, ktorá síce vyzerá podobne, no to je asi tak všetko. Ako sa vyhnúť podobným situáciám?
Falzifikáty high-end zariadení, hlavne tých od Samsungu, sú veľký biznis. Podľa informácií z AnTuTu sú zodpovedné za 36 % všetkých falošných smartfónov. To je oproti 7,7 %, za ktoré sú zodpovedné imitácie iPhonov a 3,4 % v prípade Huawei, obrovský rozdiel.
Najfalzifikovanejším zariadením v Európe je pritom Samsung Galaxy S7 edge, s ktorým sa môžete stretnúť dodnes. Testovacia služba ako AnTuTu zistila, že falzifikované alebo fake modely boli v roku 2017 z celkového počtu 17 424 726 meraní zodpovedné za 460 000 výsledkov. To je okolo 2,64 % všetkých smartfónov. Ide o obrovské číslo zariadení.
Najbezpečnejším riešením je kúpa smartfónu z dobrého obchodu alebo od operátora. Ako iste viete, mnohí sa radšej obracajú na lacnejší zdroj smartfónov, ktorým sú často bazároví predajcovia. Ešte pred kúpením zariadenia však môžete relatívne ľahko zistiť, či ide o fake alebo skutočný kus.
[the_ad id=“16606″]
Pravidlo 1: Kvalita konštrukcie
Základným pravidlom pri nakupovaní second-hand zariadení by mala byť kontrola exteriéru zariadenia. Vrcholné spoločnosti si na spracovaní zariadení potrpia, výrobcovia fake smartfónov ani nie. Ak teda konštrukcia nie je úplne tip top, zvýšte svoju opatrnosť.
Do exteriéru zaradíme aj moment prvého zapnutia. Sledujte animácie, spúšťač aplikácií a celkový dizajn používateľského prostredia. Naštudujte si už dopredu ako vyzerá a porovnajte to. Netrénované oko pritom nemusí hneď na prvý pohľad zistiť, že ide o fake. Stačí sa pozrieť na telefóny na obrázku.
Pravidlo 2: Otestujte výkon
Testovaním pritom nemusíte stráviť večnosť. Stačí jedna aplikácia a okamžite budete vedieť, či je to lacný šmejd alebo skutočný model od výrobcu, ktorého ste si zvolili. Aplikácie ako AnTuTu či Geekbench dokážu spoľahlivo prezradiť, či je výkon zariadenia zhruba na úrovni ostatných kusov rovnakého modelu.
Rovnako to platí aj pri kupovaní na diaľku. Požiadajte predávajúceho aby vám natočil krátke video toho, ako funguje systém, poprípade spustil rýchly benchmark (test výkonu).
Pravidlo 3: Skontrolujte výbavu
Výrobcovia imitácií smartfónov sa snažia ušetriť kde sa dá. Preto sa zamerajte napríklad na kvalitu fotoaparátov, skontrolujte všetky porty, nezabudnite si všimnúť snímač odtlačkov prstov. Niekedy to možné nie je, no ak áno, vyskúšajte pozapínať Wi-Fi, Bluetooth, NFC a pripojte sa na sieť.
[the_ad id=“16606″]
Pravidlo 4: Nainštalujte si aplikáciu odhaľujúcu skutočné komponenty
Lacné telefóny majú v sebe lacný hardvér, čo ľahko odhalia niektoré aplikácie. Našou obľúbenou je CPU-Z, ktorý v prehľadnej tabuľke vypíše výrobcu, procesor, grafický čip, rozlíšenie displeja, kapacitu RAM a ďalšie základné údaje, na základe ktorých bude identifikácia zariadenia jednoduchá.
Pre úplnosť odporúčame nainštalovať aj aplikáciu AIDA64, ktorá zobrazí rovnaké údaje, no to len v prípade, ak by sa vám niečo nepozdávalo.
Pravidlo 5: Skontrolujte IMEI
Prvé tri pravidlá vám pomôžu jedine vtedy, ak viete, že telefón, ktorý kupujete nebol kradnutý. Ak áno a vy ho kúpite, môžete oň, ako aj o svoje peniaze, rýchlo prísť. Na internete našťastie existuje niekoľko šikovných nástrojov ako skontrolovať stav IMEI. Tým prvým je web imei.info, do ktorého stačí zadať celé, 15-miestne číslo a overiť či nebol kradnutý.
Lokálnejšou voľbou môže byť web Lopkar.sk, ktorý je akousi databázou kradnutých smartfónov.
Kúpil som falzifikát telefónu. Čo teraz?
Vieme, že reálny svet nefunguje úplne podľa predstáv, a tak sa môže stať, že sa vám nakoniec „podarí“ kúpiť fake telefón. Vaše prvé kroky by mali viesť na políciu, kde treba nahlásiť situáciu. Je dosť možné, že takýchto nahlásení tam bude viac a práve to vaše môže mužom a ženám zákona dopomôcť k chyteniu páchateľa.
[the_ad id=“16606″]
Ak ste platili cez PayPal, vyžiadajte si peniaze späť. Chránení ste na 500 €, čo sa určite oplatí využiť. V prípade, že telefón pochádza z pochybného obchodu, v ktorom ste platili kartou, zájdite do banky a vysvetlite im situáciu. Je tu malá šanca, že sa jej podarí od predajcu získať peniaze späť.
Dôležité je však toto: Vypýtajte si od predajcu doklad o kúpe. Hoc aj na papieri, rýchlo načmáraný. Musí tam byť spomenuté to, aký model kupujete, za koľko ho kupujete, dátum a podpisy.
Ak sa pokúsite dodržať aspoň niektoré z týchto pravidiel, budete chránení podstatne lepšie než ak by ste do kúpy vstúpili nerozvážne. Mali ste už s kúpou smartfónu negatívne zážitky? Dajte nám vedieť v diskusii nižšie!
Raz som si kúpil mobil a vôbec neprišiel