Spoločnosť Google sa v minulom týždni ocitla pod paľbou kritiky za to, že iným spoločnostiam, tzv. tretím stranám, umožňuje pristupovať k doručenej elektronickej pošte užívateľov, ktorí využívajú jej službu Gmail.
Google tretím stranám povoľuje prístupy prostredníctvom aplikácií, v rámci ktorých musia užívatelia s prístupom súhlasiť. Určite ste sa už stretli s typickým informačným oknom POVOLIŤ – ZRUŠIŤ.
Na samotnom prístupe k schránke Gmail nič zlé nie je. K správam totižto nepristupujú ľudia, ako sa mnohí mylne domnievajú. Správy „číta“ robot, softvér, automatizovaný systém, ktorý obsah analyzuje napríklad pre presnejšie zacielenie reklamy. Existujú iba veľmi, veľmi špecifické prípady, kedy správy číta reálny živý človek.
Google nečíta, iné spoločnosti áno
Deje sa tak pri vážnom zneužití osobných údajov, ktoré užívateľ nahlási spoločnosti Google alebo pri vyšetrovaní väčších chýb v službe, ktoré sa najčastejšie týkajú bezpečnosti. Google samotný s analyzovaním schránky Gmail čiastočne prestal v roku 2014 a nadobro „softvérové čítanie“ pre potreby cielenia reklamy ukončil v minulom roku.
Ak užívateľ dobrovoľne udelí mobilnej alebo webovej aplikácii povolenie pre čítanie, odosielanie, spravovanie a odstránenie elektronickej pošty, asi by nemal počítať so 100-percentným súkromím.
Spoločnosti a aplikácie tretích strán by ale mali udelený prístup k schránke s elektronickou poštou využívať pre zlepšenie, resp. poskytovanie svojich služieb a pre funkcie, ktoré ponúkajú. V žiadnom prípade by nemali údaje vyplývajúce z prístupu zneužívať a už vôbec nie predávať.
Dobrým príkladom v pravom slova zmysle je užitočný nástroj Boomerang, pomocou ktorého si môžete naplánovať odoslanie e-mailu v službe Gmail na neskorší čas. Na to, aby nástroj fungoval, jednoducho potrebuje prístup k vášmu Gmailu.
V minulom týždni sa však objavili informácie, ktoré sú z pohľadu ochrany osobných údajov minimálne znepokojivé. Renomovaný Wall Street Journal informuje, že elektronickú poštu v službe Gmail nemusia čítať len stroje, ale aj ľudia. Podľa jednej zo spoločností tretej strany má ísť dokonca o bežnú prax, pričom hovorí o „špinavom tajomstve“.
Gmail a odstránenie prístupu
Vy, ako užívateľ, dokážete aplikáciám tretích strán odstrániť prístup k vášmu Gmailu a k ďalším službám. Dokonca to je jednoduchšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Pamätajte, že ku Gmailu môže pristupovať veľa známych aplikácií, z ktorých niektoré používate alebo potrebujete.
Určite ale odstráňte tie, ktoré nepoužívate alebo dokonca nepoznáte. Stačí preto navštíviť kontrolu zabezpečenia spoločnosti Google. Vlastne stačí kliknúť SEM a uvidíte okno zo snímky obrazovky vyššie.
Z ponuky následne vyberte poslednú položku, ktorá zobrazuje prístupy tretích strán. Uvidíte zoznam rôznych aplikácií, ktorým ste v priebehu času povolenie pre prístup dobrovoľne udelili. Nie všetky cielia na Gmail. Môžu byť spojené s úložiskom Google Disk a ďalšími službami Google.
Ak aplikáciu nepoznáte alebo ju nepoužívate, prístup jej okamžite odstrihnete kliknutím na tlačidlo ODSTRÁNIŤ PRÍSTUP. Pokiaľ si aplikáciou nie ste istí, kliknite informačnú ikonu (malé „i“), ktorá vám prezradí podrobnosti.
Skutočne súkromná komunikácia
Ak potrebujete komunikovať skutočne súkromne, existuje niekoľko riešení. Čo sa týka elektronickej pošty, určite odporúčame švajčiarsku službu ProtonMail, ktorá má aj mobilné aplikácie.
Obsah správ je šifrovaný a všetky dáta sú uložené na serveroch vo Švajčiarsku. Švajčiarsko má jeden z najprísnejších zákonov o ochrane osobných údajov na svete. Dáta prakticky nesprístupnia absolútne nikomu. Vytvorenie a používanie účtu je navyše anonymné.
Pre bežnejšie chatovanie tu je aplikácia Telegram, ktorú už stihli zakázať v niektorých krajinách, nedávno napríklad v Rusku. Messenger je dostupný pre všetky najpopulárnejšie mobilné platformy a v podstate je veľmi podobný aplikáciám ako WhatsApp, Viber či ďalším.