Ruský startup vytvoril realisticky vyzerajúceho robota, ktorý slúži na triedenie potencionálnych zamestnancov na základe pohovoru. Robot sa volá Vera, využíva umelú inteligenciu a používajú ho viaceré medzinárodné spoločnosti patriace medzi špičku vo svojom obore.
Vera bola vyvinutá v Petrohrade startupom Strafory a využívajú ju viaceré spoločnosti, vrátanie Pepsi, Ikea či L’Oreal. Tieto spoločnosti využívajú Veru prevažne na prijímanie zamestnancov na pozície úradníkov, čašníkov a stavbárov. Tá si vyberie vhodné životopisy, následne vyzve kandidátov a informuje ich o práci. Rozhovory s najlepšími kandidátmi sa uskutočňujú buď telefonicky alebo prostredníctvom videohovoru.
„Túto úlohu teraz vykonáva robot, lebo sme sa pri nej sami cítili ako roboti.“
Zakladatelia firiem tvrdia, že často mrhali svojim vzácnym časom kontaktovaním kandidátov, ktorí už viac nemali o prácu záujem a často stratili čas aj tými kandidátmi, ktorých sa kontaktovať nedalo vôbec. Vera teda dokáže znížiť náklady na prijímanie pracovníkov až o tretinu a zároveň dokáže vykonať pohovor so stovkami záujemcov.
Vera má pokročilé schopnosti pre rozpoznávanie reči, ktoré jej dovoľujú vykonávať komplexné úlohy či viesť konverzácie. Výrobcovia použili kombináciu technológií pre rozoznanie reči z Google, Amazonu, Microsoftu a ruského internetového giganta Yandex. Programátori tiež vytrénovali Veru použitím 13 miliárd príkladov jazyka a reči z televízie a Wikipédie. Výsledkom je, že Vera dokáže viesť dialóg a pochopiť aj rôznorodé frázy.
[irp]
Vera dokáže znížiť počet uchádzačov až na najlepších 10%. O finálne rozhodnutia sa však starajú už ľudia. Firma sa snaží Veru momentálne naučiť rozoznať hnev, sklamanie a radosť. Pohovor do práce z domova znie síce pôsobivo, no to či je robot na personálnom oddelení skutočne dobrým nápadom, ukáže len čas.