Tak, ako v deväťdesiatych rokoch istý recesista vytvoril značku „Bežný prací prášok“ a vytrel tak zrak vtedajším porovnávacím reklamám, si teraz môžete kúpiť skutočnú kryptomenu Shitcoin. Jej vydavatelia dodržali všetky náležitosti, ktoré má mať poriadny kryptopodvod.
Podľa portálu Bitcoin.com bol rok 2017 rokom nenávratne utopených 233 miliónov USD v blockchainových scamoch. Teda v projektoch, ktoré nielenže nedodali to, čo investorom sľúbili, ale ani to pravdepodobne nikdy v pláne nemali.
Preto je pri investovaní do nových kryptomien dobré sledovať napríklad rebríček tých najzjavnejších špekulantov na shitcoin.com. Alebo sa držať jednoduchého návodu, ako rozoznať žito od plevelu.
Ako odozva na aktuálne šumy okolo kryptopodvodov pravdepodobne vznikla aj recesistická mena Shitcoin pod skratkou SHT. Je aktuálne v predaji v pomere 1 ETH = 40 000 SHT a aj keď stránka ukazuje približne deväť hodín do skončenia predaja, evidujeme ju v tejto fáze už viac než 10 dní.
Vďaka Shitcoinu získate pomerne presnú predstavu o tom, ako má vyzerať kvalitný podvod. Inými slovami, odteraz budete cítiť pach scamu na diaľku (čo pri Shitcoine môže platiť doslovne).
Zaslúžite si ten najlepší sh*t
Týmito slovami vás počastujú v renomovanom zozname Coin Schedule, ktorý ponúka súpis kryptomien aktuálne v prvom verejnom predaji (ICO – Initial Coin Offering). Pretože si zaslúžite len to najlepšie. Kreatívny copywriter nezabudne dodať, že ho ako zákazníci absolútne netrápite, ako to už pri podvodných projektoch býva.
Verte supertímu
Pri investícii do projektov je dôležité poznať nielen plánovaný produkt, ale aj tím, ktorý za ním stojí. Jeho neodmysliteľnou úlohou je preto vzbudiť dôveru. Odporúča sa byť čo najosobnejší, priviesť investorov prostredníctvom videa, autorských článkov, postov a LinkedIn kont až takmer do svojej obývačky.
Cieľom tímu je presvedčiť malých aj veľkých investorov, že sústo, do ktorého sa zahryzli, nebude na ich mozgy príliš veľké.
Na túto úlohu sa v Shitcoine podujali hlavný inžinier JJ Nielson, marketér Parker Luban a CEO Saboshi Tomatoto nápadne pripomínajúci tajomného zakladateľa (zakladateľov?) bitcoinu Satoshiho Nakamoto.
Saboshiho predstavuje webstránka ako predajcu topánok, ktorému blockchain zmenil život, keď si našiel spamový email o prelomovej technológii vo svojom mailboxe. Zárukou úspechu sú tiež 57-ročné skúsenosti hlavného inžiniera s technológiou blockchain, ktorý je vo svojich asi 27 rokoch známym lídrom v obore.
Dôveryhodný prísľub
Jeden z faktorov, ktorý výrazne zvyšuje dôveryhodnosť projektu, je vytvorená aspoň časť produktu; či je to funkčné jadro (Minimum Viable Product) alebo ukážka používateľského rozhrania.
V prípade exkrementného coinu je toto zadanie náročnejšie, projektový tím však predstavil aspoň písomný prísľub na webstránke. Sľubujú, že sú si vedomí toho, že blockchain má veľa chýb. A „v tom tkvie ich prísľub“.
Whitepaper je základ
Whitepaper alebo oficiálny dokument spoločnosti popisujúci produkt či službu býva prvou domácou úlohou, ktorú si musia startupisti v kryptosvete splniť
Shitcoin tvorcovia sa však s jeho formuláciou neobťažovali a tlačidlo s názvom „Whitepaper“ smeruje na Wikipédiu, presne sem.
Nemalo by to však byť prekážkou, keďže nadšení kryptoinvestori rozumejú tomu, do čoho idú vložiť svoje aktíva, len veľmi zriedka. Ako sa zdôveril jeden z údajných investorov Shitcoinu, Simon Tam, nerozumie ani fungovaniu chladničky, a predsa jednu má.
Preto, ak ešte nemáte chladničku, je na čase si jednu zaobstarať, treba však byť čím ďalej tým viac obozretný. Aj keď investície do ICO poskočili minulý rok o viac než 40 percent a vytvorili krásny štvormiliardový trh (v USD), pravdepodobnosť nevydarenej investície je podľa amerického magazínu Fortune až 59 percent.