Ako zistiť názory Slovákov bez toho, aby ich vyrušovali otravní anketári? Startup PRIESKUMY, ktorý pôsobí v oblasti digitálneho zisťovania verejnej mienky, spolu s operátorom SWAN našli riešenie.
Vďaka vlastnej unikátnej technológii, ktorej vývoj trval viac ako dva roky, prinášajú na Slovensko celosvetovo po prvýkrát možnosť zisťovať verejnú mienku priamo v pohodlí domova cez TV prijímač.
Starosta obce chce povoliť novú výstavbu, ale predtým sa opýta obyvateľov na ich názor. Namiesto zháňania brigádnikov, ktorí začnú odchytávať na ulici ponáhľajúcich sa ľudí, teraz zistí ich názory v priebehu jediného večera. Stačí iba pár kliknutí diaľkovým ovládačom pred večerným filmom.
Novú funkciu zaradil slovenský telekomunikačný operátor SWAN do digitálnych set-top-boxov viac ako 24 000 zákazníkov vo všetkých regiónoch Slovenska a počet potenciálnych respondentov neustále rastie. Prieskumov, najmä tých telefonických, sa na Slovensku robí čoraz viac a ľudia sú z nich čoraz viac otrávení. Pritom spätná väzba od občanov sa stáva čoraz dôležitejšia pre modernú participatívnu demokratickú spoločnosť.
„Je na každom zákazníkovi, či sa bude na prieskumoch verejnej mienky podieľať. Za participáciu, teda vypĺňanie dotazníkov, ponúkame našim zákazníkom rôzne benefity. Za ten najväčší ale považujeme, že im ponúkame jedinečnú možnosť ovplyvňovať verejný priestor jednoducho, z pohodlia obývačky,“ hovorí Jozef Lasz riaditeľ pre stratégiu a rozvoj SWAN, a. s.
Startup PRIESKUMY vyvíja unikátnu technológiu CATVI (Computer-Assisted TV Interviewing) od roku 2015 a v spolupráci s operátorom SWAN pripravil celosvetovo prvé komerčné nasadenie tejto služby.
Výhody novej služby iPrieskumy:
- čas a miesto prieskumu sa prispôsobuje zákazníkovi
- odmeňovaný je respondent a nie anketár
- vyššia kvalita a presnosť odpovedí
- rýchlejšie vyhodnotenie prieskumov
- na prieskumoch sa zúčastňujú aj ľudia, ktorí anketárom bežne neodpovedajú
- atraktívna služba pre zadávateľov aj pre samotných respondentov
Viac informácii a možnosť objednať si novú unikátnu službu nájdete na stránke www.iprieskumy.sk.
Ako dopadol prvý prieskum?
Ako vyplýva z pilotného prieskumu, ktorý sa novou technológiou uskutočnil od 20. do 25. marca na vzorke 609 obyvateľov vo všetkých regiónoch krajiny, väčšine Slovákov neprekáža, že obchody musia ostať počas veľkonočných sviatkov zatvorené. Až 57,7% respondentov úplne súhlasí so zákazom predaja, ďalších 17,9% s tým skôr súhlasí ako nesúhlasí. Proti sa vyjadrilo 11,2%, úplne nesúhlasia len 4% opýtaných. Muži pritom mali na vec prakticky rovnaký názor ako ženy, v porovnaní so zvyškom krajiny bolo o niečo viac nespokojných v Bratislavskom a v Košickom kraji.
Na zatvorené obchody sa plánujú Slováci pripraviť a spraviť si dostatočné zásoby dopredu. Presne 64,5% respondentov priznalo, že potraviny bude kupovať v predstihu a vo väčšom množstve ako zvyčajne, 31% neplánuje meniť svoje zaužívané zvyklosti. Na zásoby myslia najmä starší respondenti, so znižujúcim vekom klesá aj ochota ľudí pripravovať sa na zatvorené obchody dopredu.
Prieskum ukázal, že Slováci si nechcú vyberať z Veľkonočných sviatkov deň, kedy by boli obchody otvorené. Väčšina respondentov nesúhlasí s výberom jedného sviatočného dňa, ktorý by dostal výnimku a preferujú rovnaké pravidlá pre všetky dni. Viac ako tretina respondentov by si vedela predstaviť určitý typ výnimky na Veľký piatok.
Nie všetky typy obchodov sú pre Slovákov rovnako dôležité. Zatiaľ čo otvorené banky či športové potreby nechýbali takmer nikomu (spolu 2,3% respondentov), väčšina Slovákov by privítala počas Veľkonočných sviatkov otvorené lekárne (55,1% respondentov).