Google zajtra, 15. februára, spustí vstavený Adblock vo svojom prehliadači, Chrome. Spoločnosť ho navrhla tak, aby odfiltroval najotravnejšie reklamy a majiteľov webstránok donútil prestať ich používať.
Cieľom Google nie je odstrániť všetky reklamy, to by škodili sami sebe. Cieľom je donútiť ľudí používať softvér tretích strán, ako napríklad Adblock Plus, ktorý blokuje všetky reklamy, čím výrazne škodí Google.
Na druhú stranu, Google to chce spraviť správne a preto bude jeho blokovač reklám posudzovať jednotlivé stránky na základe štandardov spísaných Koalíciou za lepšie reklamy. Zakázané budú napríklad reklamy na celú obrazovku, samospúšťajúce sa videoreklamy a blikajúce reklamy.
Ostrá prevádzka už od zajtra
Spoločnosť dnes oznámila, ako bude presne reklamy posudzovať na desktope a na mobilných zariadeniach. Napríklad na desktope sa môžeme tešiť na odfiltrovanie vyskakovacích reklám, veľkých reklám, ktoré sú „prilepené“, reklám, ktoré sa spúšťajú samé aj so zvukom a reklám, pri ktorých musíte počkať určitý čas, aby ste ich mohli vypnúť.
Ešte prísnejšie bude posudzovať reklamy na mobilných zariadeniach. Odfiltruje vyskakovacie reklamy, reklamy, ktoré sa načítavajú pred obsahom (s aj bez odpočítavania), samospúšťajúce sa reklamy, veľké „prilepené“ reklamy, blikajúce reklamy, reklamy na celú obrazovku a reklamy, ktoré zaberajú veľa miesta, resp. reklamy, ktoré sa zobrazujú príliš často.
Google majiteľom webov umožní nápravu
„Predtým, ako zablokujeme reklamy na weboch, ktoré výrazne porušujú štandardy spísané Koalíciou za lepšie reklamy budeme majiteľov webstránok informovať. Dáme im čas na nápravu,“ vysvetľuje Chris Bentzel, šéf vývoja prehliadaču Chrome.
Ak majitelia webstránok nezareagujú na výzvy Google o nápravu, Chrome začne po 30 dňoch automaticky blokovať všetky reklamy, čo môže mať pre daného vydavateľa katastrofické následky. Je preto vhodné poslúchnuť a zobrazenie reklám upraviť tak, aby web neporušoval nové štandardy.
Je jasné, že mnohí sa budú voči rozhodnutiu Google vzpierať. Koniec koncov, rozkazovať im, čo môžu a nemôžu robiť so svojim webom je svojim spôsobom obmedzovanie. Na druhú stranu, zmenu určite ocenia státisíce ľudí, ktorí si možno nevedia nainštalovať blokovač reklám alebo si ho nainštalovať nechcú, pretože chcú podporiť svoje obľúbene zdroje informácií.