Bývalý šéfdizajnér automobilky Aston Martin, Henrik Fisker na trh sa na scénu s batériami vrútil ako ohnivý šíp. Tvrdí totiž, že trh s elektromobilmi vďaka nemu už čoskoro prejde obrovskou revolúciou. Jeho tajná zbraň? Batéria, ktorá sa dokáže rekordne rýchlo nabiť.
Po tom, ako Fisker opustil Aston Martin si založil svoju vlastnú spoločnosť a zároveň podal patentovú prihlášku týkajúcu sa nového typu batérie, ktorá sa vie nabiť podstatne rýchlejšie, než akákoľvek iná batéria. Minimálne teoreticky.
Pri lítium-iónových batériách prúd cestuje cez tekutinu alebo cez polyméry. Pri batérii, ktorú navrhol Fisker bude prúd cestovať cez tuhú látku, čo jej dáva vyššiu stabilitu a kapacitu. Technológia tzv. solid-state batérie je ešte v plienkach, no už teraz je jasné, že ide o podstatne lepšiu záležitosť, než pri lítium-iónových kúskoch.
Za technológiou stojí doktor Fabio Albano, ktorý pracoval pre spoločnosť Sakti3. Keď z nej odišiel, všetky svoje poznatky zobral so sebou, a to priamo do spoločnosti Fisker.
„Prelom, ktorý mi priniesol Fabio pred niečo vyše rokom bol vývoj solid-state batérie, ktorú chce dostať do elektromobilov. Veril, že je blízko k rozlúsknutiu všetkých problémov,“ povedal Fisker v rozhovore pre denník The Irish Times.
Batéria budúcnosti?
Presné detaily zatiaľ známe nie sú, no predpokladá sa, že nový typ batérie dokáže ponúknuť minimálne 2,5x väčšiu kapacitu, než lítium-iónové náprotivky. Dá sa teda predpokladať, že by dojazd elektromobilov hravo mohol prekročiť 1 000 km míľnik. Okrem toho sa nabíja podstatne rýchlejšie. Ako rýchlo, pýtaš sa? Pán Fisker tvrdí, že môže ísť o čas neprevyšujúci jednu minútu.
Medzi ďalšie výhody patrí podstatne nižšia cena, čo by mohlo znamenať problémy pre firmu, akou je napríklad Tesla. Nie len, že by elektromobily Fisker ponúkli podstatne dlhší dojazd a pohodlie pri nabíjaní, firma by mohla začať podnikať aj v ďalších odvetviach, ktorým zatiaľ kraľuje Musk.
Pocita to este niekto? Myslim vsetky tie super baterie co su lepsie ako li-ion?
Uz to pocuvame asi 15-rokov odkedy sa dostali do mobilov Liion baterky, tak kazdy rok minimalne 1-2 spravy o revolucnej technologii baterie a bla bla.
Mimochodom, viete si niekto predstavit aky vykon by musela mat ta nabijacka, ktora by nabila taku velku bateriu za 1 minutu?? Aky prud a ake velke napatie by sa muselo v jednom okamihu prenasat??? Viete si predstavit ake hrube by museli byt tie kable k nabijaciemu konektoru a nasledne vodice k baterii??
Presne moja uvaha. Kabel ako muzska noha, vaziaci 15 kg a k tomu nabijacka s vykonom domacej vodnej elektrarne.
jasne a ako nabijacka bude sluzit maly jadrovy reaktor na kazdej „benzinke“. ak by autori publikacie trosku kukli fyziku, asi by boli prekvapeni, aky prud by musel ist do baterie aby tak rychlo nabil danu kapacitu. tieto „projekty“ dnes rastu ako huby po dazdi, lebo na uradoch ktore rozdavaju dotacie uz nesedia odbornici a vedci ale iba manazeri a financnici a oni sa riadia len na zaklade dojmov a senzacii. potom projekty uz od zakladu zle su silno dotovane a realne riesenia su zosmiesnovane ako nemoderne a neekologicke. momentalne jedina moznost realne rychleho nabijania elektroaut je mat baterie rychlo dostupne a lahko menitelne a vo forme vratnych flias a namiesto cerpacich stanic mat taketo vymenne nabijacie stanice, kde clovek pride, vymeni bateriu a za 3 minuty odide. mat baterie rovnakej velkosti na zaklade nejakych medzinarodnych noriem, podobne ako rozmery roznych inych veci a ide sa. baterie by boli nabijane a udrziavane tak aby vydrzali co najdlhsie plus na dlhodobe nabijanie napr doma cez noc tak ako dnes. dokonca uz su firmy, ktore toto ponukaju a napr kurierske auta ked im dojde stava, tak firma pride a baterie vymeni, vraj to ma aj daka kurierska firma v BA. takze uz take riesenia existuju a funguju. uz to len premenit na realitu v osobnej doprave.