SpaceX je spoločnosť, ktorá ešte pred pätnástimi rokmi len tajne dúfala, že sa im raz do vesmíru podarí dostať prvé recyklovateľné rakety. Dnes ich prevádzkuje tak, ako by to bola bežná prax. Spoločnosť pod taktovkou Elona Muska však v nasledujúcich dňoch plánuje posunúť svoju snahu na úplne iný level.
Reč je prirodzene o rakete Falcon Heavy, ktorá je, ako jej názov napovedá, poriadne veľká a ťažká. Ide zároveň o najsilnejšiu súčasnú raketu vážiacu 1 400 ton a vysokú 70 metrov. Na obežnú dráhu dokáže vyniesť náklad o hmotnosti obrích 64 ton. Základom Falcon Heavy je 27 motorov Merlin 1D, ktoré poháňajú aj raketu Falcon 9. Základom novej rakety SpaceX je práve Falcon 9, resp. tri kusy zlepené dokopy.
Falcon Heavy going vertical this morning on 39A
h/t @SpaceflightNow pic.twitter.com/LjP0usDzk3
— Michael Sheetz (@thesheetztweetz) December 28, 2017
Štart je blízko
O tom, že sa SpaceX pripravuje na štart Falcon Heavy svedčí niekoľko dôkazov. Hneď prvý ešte pred Vianocami zverejnil Elon Musk, ktorý na sociálnych sieťach zverejnil niekoľko záberov toho, ako Falcon Heavy kontrolujú v hangári.
Dnes, t.j. 28. decembra už SpaceX raketu dopravil na štartovaciu rampu. Štartovacie zariadenie TEL (Transporter, Erector, Launcher) už objíma jedného z najväčších vesmírnych obrov od čias rakety Saturn V.
Pripravený aj s Teslou vnútri
Zaujímavosťou je, že vnútri Falcon Heavy sa už nachádza elektromobil Tesla Roadster patriaci Muskovi, ktorý má byť vypustený na obežnú dráhu. Išlo však pravdepodobne len o testovacie dvihnutie rakety na miesto, a tak sa Falcon Heavy ešte na pár dní vráti do hangáru.
We got a sneak peek at @SpaceX #FalconHeavy rocket while taking the bus tour. #SpaceX pic.twitter.com/18gnRCXobF
— Emiliano Diaz de Leon (@ECDiazdeLeon) December 26, 2017
Počas prvého januárového týždňa by mal SpaceX spustiť test všetkých 27 motorov Merlin súčasne, čo ešte nikdy nerobil, neskôr prebehne testovacie skúšobné tankovanie a následné simulácie štartu. Ak všetko pôjde podľa plánu, Falcon Heavy sa na obežnú dráhu vyberie v druhej polovici januára.
TECHBYTE bude štart podrobne sledovať. Všetky novinky budeme pravidelne dopĺňať.
Podobný princíp -použitie množstva menších motorov namiesto jedného veľkého- použili Rusi už v roku 1962 v rakete N1. Žiaľ medzitým im zomrel konštruktér Koroljev a pokračovatelia už to nedokázali…
https://sk.wikipedia.org/wiki/N-1_(nosn%C3%A1_raketa)