S čoraz väčším počtom spoločností a vlád snažiacich sa znížiť uhlíkovú stopu a závislosť na fosílnych palivách sa zvyšuje aj počet ľudí, ktorí pracujú na zdokonaľovaní systému úschovy elektrickej energie. Výdrž a životnosť batérií je jedna z najdôležitejších oblastí našej elektrickej budúcnosti.
Spoločnosti ako Tesla, Toshiba, Panasonic či Samsung už teraz tvrdo pracujú na tom, aby mali elektromobily budúcnosti lepší dojazd, než tradičné autá. Ešte tam však bohužiaľ nie sú, to by sa mohlo zmeniť už čoskoro.
Vyplýva to z nového výskumu z University of Waterloo, v ktorom sa uvádza, že použitie lítia pri výrobe negatívnej elektródy by mohlo „dramaticky zvýšiť kapacitu batérie,“ čo by malo za následok dramatické zvýšenie dojazdu elektromobilov.
Výskum, publikovaný vo vedeckom žurnále Joule, popisuje, ako vedci do elektrolytu pridali zmiešaninu fosforu a síry. Tento zvláštny mix má okamžite reagovať so zápornou elektródou z lítia, vďaka čomu sa na nej vytvorí extrémne tenká ochranná vrstva. Táto ochrana lítia má byť extrémne prospešná nie len pre zvýšenie kapacity, ale aj životnosti. Vedci odhadujú, že ich objav môže predĺžiť dojazd elektromobilov až trojnásobne.
Kapacita batérie a dojazd sú momentálne najslabšími článkami terajších elektromobilov. Ak by sa to podarilo akýmkoľvek spôsobom vyriešiť, mali by sme na rukách skutočnú elektrickú revolúciu schopnú odsunúť autá so spaľovacími motormi na druhú koľaj.
Či a kedy sa tak stane sa vo výskume neuvádza. Od prípadného uvedenia na trh nás však delí dobrých pár rokov.
Od dôb rozšírenia smartfónov sa na internete objavujú články o prevratných vedeckých objavoch v oblasti batérií zhruba raz za dva týždne. Je pozoruhodné, že aj v najnovších zariadeniach sa používajú stále tie isté technológie batérií, ako v úplných začiatkoch. V prípade elektromobilov je práve technológia batérií to, čo ich najviac diskvalifikuje. Navyše, myslím si, že pokiaľ by skutočne niektorý z týchto objavov bol pripravený do praxe, Musk a jeho Tesla by po ňom okamžite skočili. A pritom stále nič. Súčasné technológie batérií diskvalifikujú elektromobily najmä v nasledujúcich oblastiach:
1) Dojazd: Elektromobil tak 300 – 500 km — spaľovací motor až 1 200 km
2) Nabíjanie / tankovanie: Elektromobil aspoň 30 min — spaľovací motor 5 min aj s platením
3) Životnosť batérie / životnosť nádrže: Elektromobil – klesá každým nabitím — spaľovací motor – nádrž má rovnaký objem aj po 20 rokoch 🙂
Netreba tiež zabúdať, že ceny batérií sú veľmi vysoké a s ich častou výmenou treba počítať, ekológia znehodnotených batérií nie je vôbec taká ružová, cena energie vzrastie s dopytom po nej, stále je malá penetrácia nabíjacích staníc a ich domáce zriadenie vôbec nie je dostupné pre ľudí bez garáže…