Okolo Tesly je v posledných rokoch celkom slušný ošiaľ. Elektromobily sú predsa budúcnosť, a tak sa nemôžeme čudovať, že ak to už dnes robí niekto tak dobre, ako Tesla, tak získa veľkú pozornosť.
Zaujímavosťou je, že Tesla do svojich elektromobilov montuje batériu o maximálnej kapacite 100 kWh. To sa má v budúcnosti s príchodom Tesla Roadster a jeho 200 kWh batérie zmeniť. To má neskôr ešte navýšiť Tesla Semi, kamión s takmer 1 000 kWh batériou.
45-tonový nákladiak so 700 kWh batériou
Chvíľu pred ním sa však budeme môcť pokochať iným elektronákladiakom, a to Komatsu 605-7. Ide o nákladiak, ktorý už existuje, akurát so spaľovacím motorom a ktorý sa využíva v doloch. Jeho nevýhodou je spotreba, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 50 až 100 tisíc litrov nafty ročne. Nákladiak s čisto spaľovacím motorom tak ubližoval nie len peňaženkám prevádzkovateľov, ale aj našej matke prírode. Do ovzdušia totiž každý rok vypustil 131 až 262 ton oxidu uhličitého.
Výkon 800 koní a výrazná úspora pri jazde dole z kopca
Vynovená, hybridná verzia takéhoto nákladiaku bude disponovať 700 kWh batériou vážiacou 4,5 tony, ktorá má priniesť finančné a ekologické odľahčenie. Takto veľký nákladiak bez nákladu váži 45 ton, s nákladom až 65 ton. Pri ceste s nákladom smerom dole tak bude pomocou elektromotorov vedieť opäť dobíjať batériu (rekuperácia) a tým si predĺžiť dojazd. Odhady inžinierov počítajú s tým, že počas jednej cesty dole by sa mohlo rekuperovať až 40 kWh energie. Keď sa takýto gigant za deň otočí 20-krát, do batérie sa mu vráti 800 kWh energie, ktorá by inak odletela ako teplo z bŕzd.
Samotný elektromotor má mať výkon až 590 kW, čo predstavuje približne 800 koní a točivý moment neskutočných 9 500 Nm. Testovanie ekologického nákladiaku prebieha vo Švajčiarsku firmami Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz.
Prečo treba pliesť Teslu do niečoho, s čím nemá nič spoločné? Toto je nová žurnalistika? Prevziať verbatim hlúpy článok z hlúpeho zdroja a vôbec sa nezamýšľať, hlavné, že sú zobrazené reklamy, no nie?
Inak tieto veľké stroje poháňa už ‚tradične‘ elektromotor aj s regeneratívnym brzdením, len ako zdroj slúži spaľovací motor s generátorom, ktorý teraz vymenia za batérie, čím zároveň zvýšia aj možnosti regeneratívneho brzdenia. Inak ten spaľovací motor obvykle funguje v otáčkach najvyššieho účinníka, nakoľko nepoháňa nápravy priamo cez prevodovku, ale cez ‚zbernicu‘ pozostávajúcu z batérie a motora s priaznivejším priebehom točivého momentu, čiže tá zmena je oveľa menšia ako V12 vs Tesla.