Spoločnosť DeepMind patriaca do portfólia Alphabet (patrí tam aj Google) sa zaoberá vývojom umelej inteligencie. Ich práca na softvéri poháňajúcom umelú inteligenciu, AlphaGo, prekročil nové hranice. Tím len nedávno oslavoval výhru v hre Go nad najlepšími ľudskými hráčmi, teraz má ďalší dôvod na oslavu.
Nová verzia softvéru, tentokrát s názvom AlphaZero sa len na základe pravidiel hry naučila lepšie hrať šach, japonský šach a Go, než všetci najlepší hráči či doteraz najlepší softvér. Trvalo jej to pritom len pár hodín. Vyplýva to z publikácie, za ktorou stoja inžinieri DeepMind.
AI sa hry naučila hrať sama. Dostala len pravidlá
Vo vyššie spomínanej práci inžinieri vysvetľujú, ako sa nástupca programu, ktorý ako prvý ovládol hru Go, sám naučil hrať všetky hry na nadľudskej úrovni. Len po ôsmich hodinách dokázal poraziť prvú generáciu programu, ktorá porazila človeka. Po štyroch hodinách tréningu zas neurónová sieť porazila najlepší softvér pre šach, Stockfish. Aby toho nebolo málo, AlphaZero stačili ďalšie dve hodiny, aby porazil najlepší program pre hranie japonského šachu, Elmo.
Najväčším úspechom tímu DeepMind je fakt, že neurónová sieť nebula špeciálne navrhnutá pre hranie ktorejkoľvek z týchto hier. Jednoducho jej dali set pravidiel, na základe ktorých sa sama naučila hrať. Nedostala žiadne konkrétne stratégie, ani nič podobné. Veľký pokrok v tom, ako dobre neurónová sieť hrá prišiel po opakovaných hrách. Nie nadarmo sa hovorí, že opakovanie je matka múdrosti.
O krôčik bližšie k plne zmýšľajúcemu stroju
Počítačový program sa za 24 hodín naučil hrať tri hry lepšie, než akýkoľvek človek alebo dovtedy dostupný program. Pre umelú inteligenciu teda ide o nový rekord.
Pre DeepMind je tak opäť o krôčik bližšie k zmýšľajúcemu stroju, o ktorom tak snívajú. Šéf spoločnosti, Demis Hassabis verí, že nové verzie ich programu budú schopné riešiť vedecké otázky, ako napríklad prichádzať s novými liekmi či objavovať nové materiály.
Skynet je ako na tom? 😀