Prichádzajúce chladnejšie počasie je pre vodičov signálom, že je čas skontrolovať si auto pred zimou. Skončiť by to však nemalo len zimným obutím a výmenou kvapalín do ostrekovačov. Pre bezpečnosť jazdy na zimnej a zasneženej vozovke je totiž nevyhnutné skontrolovať ešte pred výmenou pneumatík ich opotrebenie, správny tlak, ako aj geometriu vozidla.
Kedy pneumatiku prezuť
Na Slovensku je povinnosťou mať zimné pneumatiky v prípade súvislej vrstvy snehu či ľadu na vozovke. No hoci chýba bližšia špecifikácia vonkajšej teploty, odborníci radia urobiť tak, keď teploty klesnú pod 15 stupňov Celzia. Ak takéto teploty máte vo vašom regióne, prípadne sa chystáte do krajín, kde už legislatíva vyžaduje zimné obutie, s prezutím neotáľajte. „Zimné pneumatiky zabezpečujú oveľa lepší kontakt s vozovkou, než letné. Dôvodom sú tzv. lamelky, teda jemné drážky v dezéne, ktoré zároveň zabraňujú väčšiemu usádzaniu snehu a ľadu v dezéne pneumatiky,“ konštatuje špecialista zo spoločnosti Würth Slovensko. Würth je globálny líder v predaji montážneho a upevňovacieho materiálu a významný dodávateľ pre priemysel vrátane automobilového.
Ako podotýka, hoci sa niektorí vodiči spoliehajú na celoročné pneumatiky, ich použitie odporúča skôr pri suchej zime. Tvrdosť zmesi je totiž niekde medzi letnou a zimnou pneumatikou, prípadne v závislosti od výrobcu je často pol dezénu zimný a pol letný, čo na zasneženej vozovke nepomôže.
Kedy pneumatiku vymeniť
Zimná pneumatika však neslúži na desaťročia. „Ak je nová pneumatika dobre skladovaná, možno ju použiť aj po piatich rokoch. No ak už ju na auto obujete, nemala by mať od prvého obutia viac ako tri roky,“ upozorňuje odborník. Samozrejme, nebezpečné je používať aj opotrebovanú pneumatiku. „Nová komerčná pneumatika má 8 až 9 mm hlboký dezén, športová od 6,5 mm. Podľa zákona nesmiete jazdiť na zimných pneumatikách, ktoré majú menej ako 3 milimetrový dezén. Z bezpečnostného hľadiska sa však odporúča ich vymeniť, už keď dezén klesne na 5 milimetrov,“ podotýka.
Hĺbka dezénu sa meria v najhlbšom mieste, aby sa odkrylo prípadné nerovnomerné opotrebenie, prípadne praskliny a odreniny na bokoch. Takéto pneumatiky sú totiž oveľa náchylnejšie na prerazenie alebo pretrhnutie, čo by mohlo mať pri jazde vážne následky.
Pozor na tlak
„Pravidelne kontrolovať treba aj tlak, pretože aj pri jeho zlom nastavení hrozia pri jazde vážne následky. Napríklad, ak je pneumatika podhustená, môžete ju pri jazde preraziť na jame, ktorú pod popraškom snehu nezbadáte,“ upozorňuje. Jazda s podhustenými pneumatikami je nebezpečná aj v prudších zákrutách, kde sa vám pneumatiky môžu doslova vyzuť. „Nebezpečné sú však aj prehustené pneumatiky. Vozidlo sa pri nich dotýka len stredom dezénu, takže nemá potrebnú trakciu,“ vysvetľuje. Takéto pneumatiky sa tiež môžu ľahko pretrhnúť, čo tiež, najmä pri jazde v plnej rýchlosti, môže viesť k škodám na zdraví a majetku.
Geometriu kontrolujte
Obdobne nesprávne nastavená geometria môže zapríčiniť nielen nerovnomerné odratie dezénu pneumatiky, ale aj preklzovanie kolies pri prejazde zákrutou. „Výsledkom je zlý uhol natočenia, čím koleso stráca dostatočný kontakt s vozovkou,“ konštatuje. Neopisuje totiž polomer otáčania, ale sa ťahá, prípadne tlačí za zvyškom auta. Auto sa tak na zasneženej či mokrej vozovke môže stať neovládateľné. „Geometriu si nechajte skontrolovať aspoň raz ročne, prípadne pri akýchkoľvek náznakoch „plávania“ na ceste,“ dodáva odborník zo spoločnosti Würt.
Vsade citam ze odbornici radia prezut na zimne ked priemerna teplota klesne pod 7 stupnov. Tento odbornik radi dennu teplotu pod 15. To ze podhustena pneumatika ma vacsi kontakt s vozovkou a hlavne zvysuje trakciu na snehu. Kazdy vyrobca ma urcite rozpatie tlaku pneumatik pre auto. Na zimu je vhodnejsi nizsi tlak. Samozrejme ked niekto jazdi upravene maximalne mokre dialnice, tak hustime ako letne. V pripade zahrabania sa v snehu vypustime trochu tlaku.