Avizovaná transformácia stratégie StarCraft do prostredia na vyvíjanie umelej inteligencie je realitou. Vedci z DeepMind spolu s vývojárskym štúdiom Blizzard sprístupnili sadu softvérových nástrojov pre každého, kto má záujem priložiť ruku k dielu.
Vďaka nástrojom vedia vytvoriť takzvaných botov s prístupom k neurónovej sieti, aby hrali a popritom sa učili, čo môžu, čo nemôžu alebo ako majú postupovať v určitých situáciách. Čím viac teda odohrajú a čím viac záznamov z iných hier uvidia, tým viac bude rásť šanca, že v boji proti ľudskému protivníkovi zvíťazia.
Niečo podobné sa udialo aj v tradičnej čínskej hre Go, kde inteligentný počítač s naučenými stratégiami porazil (viackrát po sebe) svetového šampióna. Stačilo mu len dať priestor a čas na učenie. StarCraft je ale iný, pretože počítač nevidí úplne všetky pohyby protihráča, a to posúva celú vec do ďalšieho levelu.
„Táto hra vyžaduje, aby sme inovovali plánovanie, pamäť a aj to, ako sa vysporiadame s neistotou,“ uviedol na margo novinky jeden z výskumníkov spoločnosti DeepMind.
Hra StarCraft 2 poslúži na zdokonaľovanie umelej inteligencie ? https://t.co/7B5JtABIeF
— TECHBYTE (@techbytesk) August 9, 2017
Záznamy odohraných profi hier medzi živými hráčmi, ktoré bude Blizzard neustále zverejňovať, môžu zvedavým AI výskumníkom pomôcť pri učení ich botov, napríklad ako majú ťažiť suroviny alebo pohybovať kamerou, píše web Wired. Ich schopnosti však obmedzia tak, aby boli obdobou toho, čo nám počas hrania StarCraft II umožňujú limity ľudského tela.
V opačnom prípade by boli súperi z mäsa a kostí postupom času vo väčšej a väčšej nevýhode, pretože umelá inteligencia v podstate nemá pri učení žiadne limity – stačí ju kŕmiť dátami. Obmedzenia totiž umožnia, aby bol zápas v legendárnom strategickom titule hlavne o stratégii, čiže ako dnes počas bežných eSport udalostí, kde si zrovnávajú sily dobre platení profesionáli.
BlizzCon 2016
O spolupráci medzi odborníkmi z DeepMind, ktorá je súčasťou korporácie Alphabet, a tvorcami hry StarCraft II, štúdiom Blizzard, bolo po prvýkrát počuť na minuloročnom podujatí BlizzCon 2016. Cieľ spočíval v prebudení záujmu širokej verejnosti o vývoj umelej inteligencie. A podarilo sa – novinke venovali popredné tech weby miesta vo vrchnej časti titulných strán a všetkým zúčastneným otvorila ústa.
Nie je sa ale ani čomu čudovať, ide predsa o veľké technologické mená a pointa spolupráce má veľa spoločného s budúcnosťou, ktorá bude viac ako určite patriť pokročilým AI systémom a všetkému, čo sa okolo nich točí alebo ešte len začne točiť.