Odborníci na samojazdiace systémy do osobných automobilov predviedli situáciu, pred ktorou má strach snáď každý výrobca. Ak by sa vozidlo spoliehalo iba na kamery, situácia skôr či neskôr viac ako určite nedopadne dobre.
Prečo? Pretože by mohlo niekde v hustejšej dopravnej premávke nastať niečo podobné tomu, čo je vidieť na ukážkovej fotografii vyššie. Zrak autonómneho vozidla tu zmiatol obrázok, kde sú cyklisti. Systém si ale myslí, že skutočne existujú, a že sú práve pred ním, preto ich označil ako neďaleké objekty. Toho najbližšieho dokonca identifikoval trošku špecifickejšie – ako osobu na bicykli.
When a self-driving car mistakes a car decal for a bicyclist, that’s how you know it needs more sensors. https://t.co/3AYysVTrTS
— MIT Tech Review (@techreview) July 22, 2017
Pokiaľ by autopilot disponoval iba týmto jediným zdrojom dát, auto v jednej kope príliš dlho nevydrží. A to je dôvod, prečo hardvérová výbava každého jedného spoľahlivého samojazdiaceho systému pozostáva z viacerých rôznych senzorov, teda z viacerých zdrojov potrebných dát.
Okrem kamery býva k dispozícii aj radar alebo taký lidar, čiže kombinácia laserového lúča so snímačom, ktorý tak vie zistiť vzdialenosť objektov naokolo.
Okrajová situácia
Ako píše web MIT Technology Review, v automobilovom priemysle označujú takýto zapeklitý moment za takzvanú okrajovú situáciu (edge case), kedy existuje slušná pravdepodobnosť, že nastane neočakávaný scenár. Auto vie skreslenie situácie zmiasť a preto môže zareagovať tak, akoby reagovalo v úplne odlišnej situácii, a nie v tej, aká na ceste naozaj nastala.
Bohatá hardvérová výbava však nestačí. Aby autá s inteligentným autonómnym systémom predišli potenciálnym problémom, ich softvér musia neustále učiť prostredníctvom simulátora, kde ho kŕmia rôznymi situáciami. Niečím podobným sa zaoberá aj spoločnosť Cognata, ktorá stojí za znázornením okrajovej situácie s cyklistami.