Už je asi väčšine jasné, že samoriadiace automobily budú v budúcnosti zohrávať podstatnú úlohu na cestách a pri osobnej preprave.
Človek bude v podstate iba živou batožinou, ktorá si nastúpi a zadá cieľ cesty. Napríklad hlasovým povelom.
Ešte nejaký čas ale potrvá, kým budeme pozerať na autonómne autá ako na bežnú súčasť sveta. Uskutočniť sa musí ešte veľa, veľmi veľa testov a technologických vylepšení na to, aby sme automobilu zverili s plnou dôverou svoju osobu, členov rodiny a priateľov.
A hoci sa dnes autonómne vozidlá testujú v takmer každom kúte sveta, väčšina ľudí ani len netuší, akým spôsobom vlastne automobily sledujú dianie v premávke a ako reagujú na neočakávané prekážky.
Aj autonómny automobil „vidí“. Síce nemá oči, no horda senzorov, kamier a radarov ich po technologickej stránke nahradí. To, čo táto výbava vidí, následne spracuje mozog, teda riadiaca jednotka automobilu s patričným softvérom.
Vďaka videám, ktoré zverejnila spoločnosť Civil Maps, môžeme lepšie pochopiť, akým spôsobom autonómne vozidlá vyhodnocujú situáciu v premávke. Spoločnosť Civil Maps sa zaoberá trojrozmerným mapovaním a v minulom roku do nej masívne investovala automobilka Ford.
Videá predostrel verejnosti jeden z hlavných manažérov spoločnosti Civil Maps, Anuj Gupta. Video nižšie zachytáva podrobnosti testovacej jazdy autonómneho vozidla, ktorá sa uskutočnila v apríli 2017 v meste Plymouth amerického štátu Michigan.
Druhé video, rovnako zdieľané manažérom Civil Maps, zobrazuje prácu autonómneho vozidla podrobnejšie. Automatický systém riadenia musí brať do úvahy hneď niekoľko dôležitých informácií, ktoré musí vyhodnotiť v reálnom čase, a to v zlomku sekundy.
Aj keď sa jazda vozidla javí ako bezpečná a bezproblémová, systém nedosiahol ani na 4. úroveň zo 6-miestnej stupnice medzinárodného štandardu SAE (nižšie), ktorý vypovedá a úrovni autonómnosti vozidiel. Vývoj je teda teda na vysokej úrovni, no do komerčného cieľa má ešte ďaleko.
Úrovne autonómnosti vozidiel schválené NHTSA
Úroveň 0 (bez automatického riadenia, čiže väčšina súčasných automobilov): Človek ovláda riadenie, zrýchľovanie a brzdenie v plnom rozsahu. Sleduje okolie, orientuje sa v premávke a sám určuje, kedy použije signály o zmene smeru jazdy. Na základe vlastnej vôle mení smer, jazdné pruhy a otáčanie vozidla. Do tejto úrovne spadajú systémy varovania pred kolíziou.
Úroveň 1 (pomocné automatické riadenie): Vozidlá úrovne 1 môžu ovládať riadenie, zrýchlenie a brzdenie, ale nie za každých okolností. Vodič musí byť pripravený prevziať kontrolu hneď, ako ho automobil vyzve. Vodič musí stále venovať plnú pozornosť premávke a vedeniu vozidla.
Úroveň 2 (čiastočné automatické riadenie): Vozidlo tejto úrovne ovláda riadenie, zrýchľovanie a brzdenie, no ak v premávke zistí špecifiká, ktoré nevie spracovať, resp. ich nepozná, vodič musí prevziať riadenie. Aj v tomto prípade musí vodič venovať plnú pozornosť premávke a vedeniu vozidla.
Úroveň 3 (podmienené automatické riadenie): Automobil monitoruje okolie a má úplnú kontrolu nad riadením, zrýchľovaním a brzdením, no iba v určitých prostrediach, akými sú napríklad diaľnice. Vodič musí byť pripravený zasiahnuť do riadenia hneď, ako ho vozidlo vyzve.
Úroveň 4 (vysoká úroveň automatického riadenia): Automobil má úplnú kontrolu nad riadením, zrýchľovaním a brzdením, a monitoruje okolie v širšom rozsahu. Systém je obmedzený podmienkami, ktoré môže ovplyvniť napríklad zlé počasie.
Vodič aktivuje automatické riadenie iba vtedy, keď to bude bezpečné. Následne sa jeho zásahy nevyžadujú.
Úroveň 5 (Úplné automatické riadenie): Vodič musí len nastúpiť, zadať cieľ cesty a spustiť jazdu. Vozidlo sa riadi samo v plnom rozsahu a počas jazdy môže robiť rozhodnutia bez interakcie s vodičom. Samo si napríklad vyberie ideálnu trasu do cieľa, pri ktorej zohľadní hustotu premávky, sieť nabíjacích/tankovacích staníc v prípade nedostatočnej kapacity batérie/paliva a podobné aspekty.
Ilustračná titulná fotografia zobrazuje koncept autonómneho vozidla od © Mercedes